Consumentenvertrouwen bereikt hoogste niveau in acht jaar

Voetgangers op het Damrak in Amsterdam. Het vertrouwen van consumenten bereikt deze maand het hoogste niveau in bijna acht jaar tijd. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is deze maand gestegen naar het hoogste niveau in bijna acht jaar tijd. De graadmeter die het vertrouwen weergeeft, komt uit op een stand van 2, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag bekend. Een maand eerder was dat nog -7.

Het consumentenvertrouwen wordt berekend door het aantal optimisten af te zetten tegen het aantal pessimisten. Consumenten wordt daarbij onder meer gevraagd naar hun oordeel over de economie, hun financiële situatie en hun bereidheid om aankopen te doen. Een score boven de nul betekent dat er meer mensen positief dan negatief zijn.

Positieve berichten over economie helpen

Vooral over de economie zijn Nederlanders deze maand erg enthousiast. Die deelgraadmeter komt uit op een stand van 15, maar liefst 20 punten hoger dan in februari. Volgens het statistiekbureau hangt dat waarschijnlijk samen met de gunstige berichten over de economie en de arbeidsmarkt, maar ook met de snel stijgende beurskoersen.

Ook de bereidheid om aankopen te doen is toegenomen ten opzichte van een maand geleden. Op dat gebied zijn de optimisten nu in evenwicht met de pessimisten, iets wat volgens het CBS al sinds 2008 niet meer is voorgekomen. Voorbeelden van grote aankopen zijn wasmachines, televisies en meubels.

Nog ver van het hoogste punt

Met de eerste positieve score sinds de zomer van 2007 is het vertrouwen van consumenten ruimschoots hoger dan in het dieptepunt van de crisis. Toen bereikte de graadmeter een stand van -44. Op het hoogste punt – in april 2000, vlak voor de internetzeepbel klapte – was dat 27.

Het CBS kwam vandaag ook met werkloosheidscijfers, die eveneens positiever zijn dan vorige maand. Lees ook op NRC Q “Consumentenvertrouwen: wat het is en wat het zegt”.