Ballast vecht voor voortbestaan

Ballast Nedam maakte gisteren weer extra verlies bekend. Dat betekent: „Minder krediet dan je zou willen”, zegt de topman.

Illustratie studio nrc

Het is sinds zijn aantreden nog niet voorgekomen dat hij er géén hoefde af te geven: een winstwaarschuwing. Erik van der Noordaa (54) is sinds afgelopen zomer bestuursvoorzitter van bouwbedrijf Ballast Nedam. Elk kwartaal moet hij vooraf waarschuwen dat het verlies toch groter is dat verwacht.

Zo ook gisteren weer, de derde winstwaarschuwing die de nieuwe topman afgaf. De reden is steeds dezelfde: tegenvallers bij het ‘A15-project’, de verbreding van de A15 en de vervanging van de Botlekbrug bij Rotterdam. Tot nu toe heeft Ballast Nedam (3.000 werknemers) al 100 miljoen euro afgeschreven op dat project.

De bouwer híéld al rekening met een fors verlies over vorig jaar, tussen 35 en 45 miljoen euro. Dat verlies loopt nu dus nog verder op.

Waarom blijft u maar last hebben van dat A15-project?

„Het is groot en ingewikkeld. Boven de grond is het al ingewikkeld, maar onder de grond is het nog ingewikkelder. De technische uitdaging is lastiger gebleken. En er zijn veel betrokken partijen: Rijkswaterstaat, ProRail, het Havenbedrijf, de gemeente Rotterdam. Die hebben allemaal hun eigen belangen, die zijn soms tegenstrijdig. Als zij onderling discussie hebben, leidt dat ook tot vertraging – wat leidt tot kostenoverschrijdingen.”

Kunt u een voorbeeld noemen van zo’n discussie?

„De Botlekbrug. ProRail wil daar liefst een vlak spoor zonder helling, het Havenbedrijf wil een zo hoog mogelijke brug. Dat kost een hoop tijd.”

Komen er nog meer verliezen?

„Dat kan je nooit uitsluiten.”

Ballast Nedam, een beursgenoteerde bedrijf met een jaaromzet van 1,3 miljard euro, verkeert in nood. Vorig jaar moest het bedrijf al allerlei maatregelen nemen om overeind te blijven: extra geld lenen van zijn huisbanken, nieuwe aandelen uitgeven en bedrijfsonderdelen verkopen.

Maar nieuwe problemen blijven zich maar aandienen. Hoeveel kan Ballast Nedam er nog bij nog hebben? Afgelopen zomer zei Van der Noordaa in deze krant dat het „steeds ingewikkelder” wordt als er dingen blijven misgaan.

En nu is er weer een tegenvaller.

„Dat is dus heel ingewikkeld. Dat betekent dat je financiële druk krijgt op je organisatie en dan loop je tegen beperkingen aan. Je krijgt bijvoorbeeld minder krediet dan je zou willen. Ook slokt de A15 disproportioneel veel aandacht op.”

U bent weer met de banken in gesprek, schrijft u. Hoe is de relatie?

„We hebben doorlopende dialoog met onze huisbankiers.”

Hoe vaak spreekt u elkaar dan?

„Niet elke dag. Maar in zo’n periode als nu zien we elkaar wel wat vaker. Hoe vaak precies? Dat zeg ik niet.”

Waar praat u over?

„Nou ja, de omstandigheden zijn gewijzigd, en als de omstandigheden wijzigen, dan willen de banken er ook opnieuw naar kijken. Belangrijk is dat we op korte termijn krediet tot onze beschikking hebben om leveranciers te kunnen betalen.”

Hoe kort is die termijn?

„Dat is denk ik zo’n beetje tot we de jaarrekening publiceren, op 24 april.”

Dat is wel een heel korte termijn.

„Ja, daarom noemen we ’m ook zo.”

Dus voor die datum móéten er nieuwe afspraken met de banken zijn?

„Zeker. Een bedrijf zonder financiering, dat gaat niet werken.”

Onderzoekt u ook de mogelijkheid van een faillissement, direct gevolgd door een doorstart?

„Kijk, als bestuurder heb je altijd de verantwoordelijkheid om te kijken hoe dingen zich ontwikkelen en daar scenario’s bij te hebben. Maar wat u daar zo heel specifiek opnoemt, dat is nu nog even niet aan de orde.”

Is Ballast Nedam in levensgevaar?

„Nee.”

Waarom niet?

„Dat is mijn afweging, dat dat zo is. En ik zit er met mijn neus bovenop.”