Waarom het leven van een webwinkelier geen vetpot is

Foto ANP

Het leven van een webwinkelier is vaak geen vetpot. Bij de eerste poging een online winkel te beginnen merkte Esther van den Berg (43) dat ook. Ze verkocht tassen online, naast haar normale baan als binnenhuisarchitect. Ze dacht bijna overal aan:

“Behalve over de vraag: hoe word ik online gevonden? Ik zette de webshop online en dacht: nu komen de orders binnen.”

Maar die bleven uit en ze stopte met de tassenwinkel.

Van den Berg staat niet alleen. Webwinkels zijn vaak een uit de hand gelopen hobby, soms een poging om het grote internetgeld binnen te harken. Maar veel webwinkels die hun deuren openen, sluiten alweer snel.

Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org, herkent het verhaal. “Voor een paar tientjes in de maand heb je een webshop.” Maar mensen onderschatten hoeveel geld en tijd het kost om een webshop succesvol te maken.

“Ze doen het ook vaak naast hun baan. Dat gaat niet.”

Hoewel het volgens Jongen niet verstandig is om het erbij te doen, moet dat vaak wel. Vier van de vijf webwinkeliers in Nederland heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met zijn winkel, blijkt uit consumentengedragonderzoek van Shopping Tomorrow.

Toch waagde Van den Berg eind 2011 een tweede poging met een sieradenbedrijfje, alweer een webshop. Net als de vorige keer worden daar weinig aankopen gedaan. Toch is haar bedrijf een ‘groot succes’. “De omzet van de webshop is 1 procent van mijn totale omzet.” En die andere 99 procent? “Die komt uit de verkoop aan winkeltjes.”

Van den Berg gebruikt de webshop als showroom voor geïnteresseerden. “Ik verkoop aan winkels van Den Haag tot Maastricht en sta op beurzen.” En: ze heeft er geen baan meer naast.