Verslaat Super Mario straks iedereen op de online gamemarkt?

Nintendo maakt – na lang aarzelen - bekend games voor mobiele apparaten te gaan maken, en zet meteen hoog in: alle bekende Nintendo-merken maken kans in een smartphone-spel te verschijnen. Vijf vragen over deze opvallende stap.

1. Wat is er aan de hand?

Nintendo gaat samenwerken met DeNA om ‘nieuwe game apps’ voor smartphones en tablets te ontwikkelen op basis van bekende Nintendo-merken. Ook lanceren zij een nieuwe (online) Nintendo ledenservice waar je straks spellen vindt voor zowel Nintendo’s eigen WiiU en 3DS-consoles, als voor PC’s en mobiele telefoons en tablets.

Beleggers reageren enthousiast:

2. Wat betekent dat voor gamen op je smartphone of tablet?

Of er echt een Super Mario-game voor telefoons komt, weten we nog niet, maar reken maar dat de competitie daar angstig voor is: een Mario-spel op de iPad duwt concurrenten met gemak naar de achtergrond.

De grote hits in de app-stores hebben gemeen dat ze als sterke merken worden gezien: denk aan Angry Birds, SimCity, Minecraft of de recente kaartspel-hit Hearthstone. Het bezitten van de juiste eigen merken is met andere woorden van levensbelang, en daar zit Nintendo goed. Het heeft sinds de jaren 80 zorgvuldig aan een imago gewerkt van goede speltitels rond iconische hoofdfiguren.

3. Waarom zet Nintendo deze stap?

De razendsnelle opmars van mobiel gamen is voor Nintendo altijd een uitdaging geweest: het vrat aan de eigen verkopen voor ‘handheld’ consoles (Nintendo DS en 3DS) waarmee je ook mobiel kunt gamen. Dat deze stap toch nog even heeft geduurd (EA Games heeft al jaren een mobiele tak) ligt deels aan Nintendo’s slechte ervaring op het gebied van online service-systemen: het veel beklaagde Club Nintendo wordt 30 juni uit de lucht gehaald.

4. Wat betekent dit voor Nintendo en DeNA?

De twee Japanse bedrijven weten donders goed met wie ze in zee gaan. DeNA is een grote speler op de mobiele games-markt (met name in Japan), maar mist aansprekende merken. Dat is Nintendo: een game-portfolio waar marketing-mensen van watertanden, maar slechte prestaties als het op internet-service aankomt. Beide denken dus te profiteren van deze samenwerking, die alvast is bekrachtigd met een wederzijdse aandelen-aankoop ter waarde van 170 miljoen euro.

5. Hoe gaat Nintendo hieraan verdienen?

Dat is op het moment de grote vraag. Kiest Nintendo voor premium games (waarvoor je in één keer betaalt), free2play (waarbij je in de game kleine aankopen doet) of zit de prijs op de een of andere manier verwerkt in die overkoepelende ‘ledendienst’? Nintendo verwacht veel van de wervende kracht van mobiele games voor de grote (duurdere) spellen: het zou zomaar weer een nieuwe generatie gamers aan het merk kunnen binden.

Het eerste betaalmodel gaat in tegen de heersende trend in mobiel gamen. De tweede optie past volgens veel mensen niet bij Nintendo: ‘betaal 0,99 om Mario hoger te laten springen’ zit er niet in.