Niet meer betalen voor loze zenders

Apple wil 25 live tv-zenders aan Amerikaanse consumenten verkopen. Nog een poging het kabelaanbod te ontbundelen.

Apple-topman Tim Cook kondigde vorige week aan dat HBO Now beschikbaar is op de Apple TV. In de herfst volgen 25 live-zenders, is de verwachting. Foto Reuters

Naast Google, Netflix, Amazon, Microsoft en een heleboel andere aanbieders stort ook techgigant Apple zich op de markt voor online video. Volgens de doorgaans goed ingelichte The Wall Street Journal gaat Apple vanaf dit najaar 25 tv-zenders aanbieden via zijn mediaspeler, de Apple TV. Geen revolutionair aanbod, wel een extra argument om het dure kabelabonnement op te zeggen.

Wie wel eens klaagt over de maandelijkse rekening van Ziggo, Delta of KPN zou eens een maandje moeten ruilen met een Amerikaanse tv-kijker. Die betaalt al snel honderd dollar voor een pakket tv-kanalen; in Nederland kost het basispakket zo’n 18 euro. Weliswaar kun je Amerikaanse zenders ook online bekijken, maar dat aanbod is vaak alleen toegankelijk met kabel- of satellietabonnement. De tv-kijker zit dus in de tang.

Vandaar dat een groeiende groep consumenten, met name jongeren, liever video via het web kijkt. Ze nemen alleen een breedbandverbinding – zonder tv-pakket dus – en kijken vervolgens YouTube, Netflix, Amazon Instant video of Hulu (Amerikaanse Uitzending Gemist-variant). Zo betaal je niet voor een bundel tv-zenders waarvan je het gros toch overslaat.

Deze ontbundeling van het tv-aanbod is al een tijd aan de gang en raakt in een stroomversnelling nu ook live tv-zenders ‘los’ verkrijgbaar zijn. Apples aanbod is vooral van belang omdat er nu een echt grote speler zich serieus op de tv-markt richt. Volgens The Wall Street Journal kosten 25 live tv-zenders 30 tot 40 dollar per maand. Een fikse prijs, en nog altijd een bundel. Dit is niet het gedroomde beeld van Apple: een online winkel voor tv-zenders, tv-series en gemiste programma’s, zonder contractuele verplichtingen. Apple-oprichter Steve Jobs zag, zo vertelde hij in zijn biografie uit 2011, een soort iTunes-model voor tv voor zich. „I finally cracked it”, zou Jobs gezegd hebben.

Dat iTunes-model is gunstig voor consumenten maar niet voor de partijen wiens programmering uit elkaar getrokken wordt – of het nu gaat om cd’s, digitale kranten of tv-pakketten. Tv-netwerken zijn niet makkelijk over te halen om hun nauwe relatie met de kabelmaatschappijen op het spel te zetten. Anderzijds willen ze kijkers behouden, ook als die kiezen voor andere manieren om te kijken via andere apparaten dan de tv.

Betaalzender HBO, uitgedaagd door het succes van Netflix,  veranderde vorig jaar van koers: het kondigde aan dat de online dienst HBO Now niet alleen meer met een kabelabonnement te gebruiken was. HBO sloot dit jaar een deal met Apple, dat de videodienst drie maanden lang exclusief mag aanbieden op de Apple TV. Die mediaspeler daalt in prijs (naar 69 euro, 79 euro in Nederland). Dat is nog altijd duurder dan concurrerende systemen als Googles ChromeCast (35 euro).

Apple zou eerst met kabelmaatschappij Comcast een online zenderpakket in elkaar willen schroeven maar die onderhandelingen liepen stuk. Waarop Apple het over een andere boeg gooide en aparte deals sloot met onder meer ABC, CBS en Fox. Apples tv-pakket komt voorlopig niet naar Europa, is de verwachting. De markt hier is nog te complex en te gefragmenteerd om aantrekkelijke deals te kunnen sluiten.

Nieuw is Apples aanbod ook niet. Sinds januari kunnen Amerikanen een beperkt tv-pakket afnemen bij Sling, eigendom van het Dish satellietnetwerk. Sling biedt onder meer sportzender ESPN aan voor 20 dollar per maand. Sling bestaat alleen nog uit live-tv. Je kunt niet pauzeren, terug- of vooruitspoelen en bent afhankelijk aan de programmering van de tv-zenders. Sling werkt ook maar op één apparaat tegelijk. Dat is lang niet zo flexibel als de huidige generatie online kijkers het gewend is.