Gemeenten, schaf die winkelsluitingstijden eens af

Illustratie Luojie

Gemeenten hebben alle ruimte om winkels vrije openingstijden te geven, maar doen dat nauwelijks. Amsterdam kan het voortouw nemen. Buiten kantoortijd winkelen is niet alleen handig, het spekt ook de kassa, zorgt voor banen en maakt de stad veiliger, menen Jan Paternotte en Marja Ruigrok (fractievoorzitters van D66 en VVD in Amsterdam).

In het Noorse bergstadje Lillehammer (20.000 inwoners) staat een 7eleven, een supermarktketen die over de hele wereld van grote metropolen tot kleine steden winkels heeft met koffie, boodschappen en tijdschriften. In de meeste gevallen zijn deze winkels open van ‘s ochtends 7 uur tot ‘s avonds 23 uur: seven to eleven. Zeven tot elf kan in Lillehammer, maar is in Amsterdam bijna onmogelijk. Winkels in de grootste stad van Nederland moeten dicht om 22 uur ‘s avonds. Wij stellen voor om dat te veranderen: door in de hoofdstad een eerste proef te doen met volledig vrije openingstijden voor winkels in het centrum.

Het gaat al een tijd de goede kant op. Voordat het Paarse kabinet in de jaren ’90 de winkelsluitingstijdenwet moderniseerde ging in Nederland de winkelwereld al om 18 uur op slot, naast uiteraard de verplichte sluiting op zondag. Zoals een Engelsman in die jaren eens zei: „The Netherlands is a very cheap place to live, as the shops are always shut.” Vergeleken met de wereld heeft Nederland echter nog steeds strenge winkelsluitingstijden. Dat ligt inmiddels niet meer aan landelijke wetgeving: gemeenten hebben alle ruimte om winkels vrije openingstijden te geven. Het gebeurt alleen nauwelijks.

De vraag is: waarom zouden we nog langer in hele steden een verplichte sluiting afdwingen? Door het verbod te schrappen wordt van alles mogelijk: een kapper die ’s ochtends wat eerder opengaat, of tot 23 uur door wil knippen. Een supermarkt waar ook de avondploeg nog boodschappen kan doen, bijvoorbeeld tot middernacht. Of een bijzondere boekwinkel die ’s avonds bekende schrijvers laat voorlezen uit eigen werk, om zo een grotere klantenkring aan te spreken.

Lees verder (€)