Geen bier, maar fris deze zomer in Japan

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De zomer staat alweer bijna voor de deur, dus beginnen Japanse frisdrankenfabrikanten te borrelen van plezier. Die richten zich de komende maanden met speciale koolzuurhoudende dranken op volwassen consumenten, meldt The Japan Times.

Bedrijven als Suntory Beverage & Food, Pokka Sapporo Food & Beverage en Asahi Soft Drinks presenteren hun nieuwe drankjes als gezonde en luxe alternatieven voor traditionele dranken zoals Coca Cola en Pepsi Cola. Zo komt Suntory, bekend van Orangina, met een bitter zusterdrankje: Lemongina.

Volgens The Japan Times heeft de opkomst van deze frisdranken te maken met de teruglopende bierconsumptie in Japan en de toenemende populariteit van gezonde, calorie-arme producten.

Village Roadshow Pictures zoekt investeerders

Village Roadshow Pictures, de Australische geldschieter van The Lego Movie en American Sniper is in onderhandeling om 400 miljoen dollar op te halen bij investeerders. The Sydney Morning Herald meldt op basis van ingewijden dat het productiebedrijf meer films op zijn naam wil schrijven.

The Lego Film-trailer, de onverwachte verliezer bij de Oscar’s dit jaar:

De investeringsronde van Village Roadshow Pictures is opmerkelijk omdat de studio de afgelopen jaren kampte met grote geldproblemen. Het bedrijf is momenteel ook in gesprekken met JPMorgan Chase en de Rabobank voor nieuwe leningen. Het succes van bovenstaande films heeft echter tot een positieve stemming bij het bedrijf geleid. Dit jaar hoopt Village Roadshow Pictures nog bakken met geld te verdienen aan de remake van een Australische klassieker: “Mad Max: Fury Road”.

Nintendo kijkt veel te laat naar smartphones

Nintendo gaat eindelijk games maken voor smartphones. Dat is goed en slecht nieuws voor de fans, meldt Asia Nikkei Review. Het worden allemaal nieuwe spelletjes. Klassiekers als Super Mario Land, The Legend of Zelda of Duckhunt zullen niet een-op-een doorgezet worden naar Android-of iOS-platforms. Maar geloof maar dat er nieuwe Mario Karts, Mario Party’s en Legend of Zelda’s zullen verschijnen.


Gisteren brachten de topmannen van Nintendo, Satoru Iwata, en ontwikkelaar DeNA, Isao Moriyasu, het nieuws. Iwata is blij dat het bedrijf zijn producten eindelijk op meerdere platforms kwijt kan. Het is een zet die eigenlijk veel te laat komt, het gaat al jaren niet zo goed met het 125-jarige Japanse bedrijf. Heeft Nintendo de boot niet al gemist?

    • Hans Klis