Een webshopje ernaast? Niet doen

Mensen onderschatten het runnen van een succesvolle webshop. Eenderde van de nieuwe online ondernemers ging vorig jaar failliet, of trok zelf de stekker eruit.

illustratie tomas schats

Het leven van een webwinkelhobbyist is vaak geen vetpot. Bij de eerste poging tot een online winkel merkte Esther van den Berg (43) dat ook. Ze verkocht tassen online, naast haar baan als binnenhuisarchitect. Ze dacht bijna overal aan. „Behalve over de vraag: hoe word ik online gevonden?”

Soms is het een uit de hand gelopen hobby, soms een poging om het grote internetgeld binnen te harken: een eigen webshop. Maar een succes is het vaak niet. 3.396 van de 10.088 webwinkels die hun deuren openden in 2013, is nu gestopt. Dat blijkt uit onderzoek van Creditsafe op verzoek van het Financieele Dagblad.

Van den Berg: „Ik zette de webshop online en dacht: nu komen de orders binnen.” Maar die bleven uit en ze stopte met de tassenwinkel.

Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org, herkent het verhaal. „Voor een paar tientjes in de maand heb je een webshop.” Maar mensen onderschatten hoeveel geld en tijd het kost om een webshop succesvol te maken.

Hoewel het volgens Jongen niet verstandig is om het erbij te doen, moet dat vaak wel. Vier van de vijf webwinkeliers in Nederland heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met zijn winkel, blijkt uit onderzoek van Shopping Tomorrow.

„Van alleen mijn webshop valt niet te leven”, weet Van den Berg. Toch waagde ze eind 2011 een tweede poging met een sieradenbedrijfje, alweer een webshop.

Maar net als de vorige keer worden daar weinig aankopen gedaan. Toch is haar bedrijf een ‘groot succes’. „De omzet van de webshop is 1 procent van mijn totale omzet.” En die andere 99 procent? „Die komt uit de verkoop aan winkeltjes.” Van den Berg gebruikt de webshop als showroom voor geïnteresseerden. „Ik verkoop aan winkels van Den Haag tot Maastricht en sta op beurzen.” En: ze heeft er geen baan meer naast. Alle tijd dus om zich op haar bedrijf te richten.