‘Aziaten kopen massaal Heineken-flesjes op’

Deze rubriek beoordeelt elke woensdag een bewering op waarheidsgehalte. Deze week een bericht dat op de NOS-website en in meerdere kranten is gepubliceerd.

De aanleiding

‘Na melkpoeder willen Aziaten nu Heineken-bier’, kopte de website van de NOS vorige week. „Vorig jaar kochten Aziaten massaal Nederlands melkpoeder, nu hebben ze kennelijk hun zinnen gezet op wegwerpflesjes van Heineken.” Ze zouden massaal draaidopflesjes van het biermerk – mono’s genoemd – opkopen met als doel die naar Azië te exporteren. Ook De Telegraaf, Spits en de Vlaamse krant De Standaard berichtten dit. Vanwege de verhoogde vraag wil Heineken een quotum invoeren om, zoals De Telegraaf het noemt, „hamsteren door Aziaten tegen te gaan”.

Is er echt een run op Heinekenflesjes door Aziaten?

Waar is het op gebaseerd?

De informatie komt bij Heineken zelf vandaan. Er wordt daar inderdaad nagedacht over een quotum op de mono’s. Niet voor consumenten, maar wel voor levering aan supermarkten. Het gaat alléén om die flesjes, niet om blikken of kratten. In een persbericht zegt de bierbrouwer over de verhoogde vraag: „We onderzoeken op dit moment de oorzaak hiervan, maar het lijkt erop dat dit wordt veroorzaakt door een sterk toegenomen vraag van derden die dit product naar Azië exporteren.” Het hoe en waarom is onduidelijk.

En, klopt het?

We gaan eerst eens de supermarkten langs. Beginnen bij de grootste dan maar: Albert Heijn. Merken ze daar iets van een run op de Heineken mono’s? Jawel, zegt de woordvoerder. Sinds twee weken is er inderdaad verhoogde vraag naar deze specifieke biertjes in sommige van de ongeveer 900 winkels. „In ieder geval meer dan gebruikelijk.”

Dan rest de vraag: komt dat daadwerkelijk door „Aziaten” die de flesjes opkopen „voor de export”? Dat kan de woordvoerder dan weer niet zeggen. „Dat signaal herkennen we in ieder geval niet.”

Jumbo heeft zo’n 500 winkels en heeft bij „enkele” daarvan verhoogde verkoop van Heineken-mono’s gezien, laat het concern desgevraagd weten. In hoeveel winkels? Minder dan tien. Waar? In Gelderland. Maar over de oorzaak weten ze niets, laat staan over Aziaten of export.

Na Albert Heijn en Jumbo zijn de twee grootste supermarktketens Spar (420 winkels) en Plus (254 winkels). Wat blijkt? Er is in deze winkels helemáál geen sprake van verhoogde vraag naar Heineken, zeggen de woordvoerders van beide concerns.

Samengevat: in sommige supermarkten was er inderdaad verhoogde vraag, in de meeste niet. En geen van de de vier grootste supermarktketens van Nederland zegt iets te weten van Aziaten die de flesjes zouden opkopen. Hoe komt men daar dan toch bij? De woordvoerder van Albert Heijn: „Daarvoor moet je toch echt bij Heineken zelf zijn.”

De bierbrouwer geeft op verzoek nog wel een aanvulling op het persbericht: „Uit signalen uit de markt, en e-mails die we rechtstreeks van handelaren ontvangen, kunnen we afleiden dat derde partijen de Heineken 25 cl flesjes naar Azië, met name China, exporteren.”

Conclusie

Albert Heijn heeft inderdaad gemerkt dat er meer vraag is naar de wegwerpflesjes van Heineken. Bij Jumbo is dit maar in een paar winkels het geval, Plus en Spar hebben niets gemerkt. Maar Albert Heijn noch Jumbo zegt te weten of het om ‘Aziaten’ gaat die de flesjes zouden ‘opkopen’. Heineken zegt die informatie te hebben ontvangen van „handelaren”. Alles overziende is dat wel erg weinig om te stellen dat Aziaten massaal Heineken-flesjes aan het opkopen zijn. Daarom beoordelen we de berichtgeving in de media als ongefundeerd.