Het huwelijk redden in een hotelbed

Komedie over ingewikkeld gezinsleven in de buitenwijk kan dertigplussers echt raken.

Het is leuk te doen alsof je een normale familie bent. Vlnr: Zus Tina (Amanda Peet),Michelle (Melanie Lynskey),Brett (Mark Duplass) enAlex (Steve Zissis).

Hoe onhandig kan seks worden als je al tijd bij elkaar bent? In de vierde aflevering van de nieuwe HBO-serie Togetherness probeert het echtpaar Brett (Mark Duplass) en Michelle Pierson (Melanie Lynskey) hun huwelijk te redden door af te spreken in een hotelkamer. Al snel verdwijnt Michelle in de badkamer, draait de kraan open om onhoorbaar te zijn, en belt haar zus Tina in paniek op. „Hij wil seks hebben, en ik weet niet wat ik moet doen”, sist ze door haar mobieltje. „Ga terug naar binnen, neuk je echtgenoot en bel me pas weer als je het hebt gedaan”, zegt Tina op onverbiddelijke toon.

Michelle luistert naar het advies. Dat levert een bijzonder pijnlijke vrijscène op. Handen en benen zitten in de weg, kussens worden verkeerd gelegd en het juiste ‘ritme’ wordt niet gevonden. En dan ontstaat er een ingewikkelde discussie of Brett, die moeite heeft opgewonden te blijven, wel of geen ‘bonerman’ is. De avond eindigt in een vreselijke ruzie, die even later ook weer wordt goed gemaakt, waarna beide echtelieden uitgeput in bed liggen en concluderen dat ze ‘geen echtscheiding willen’.

Togetherness is het tv-debuut van de gebroeders Duplass. In het eerste seizoen – dat slechts acht afleveringen telt – wordt het verhaal verteld van twee koppels die samen een huis delen in een buitenwijk van Los Angeles. Afgezien van huismoeder Michelle en geluidsman Brett, die zich met hun twee jonge kinderen staande proberen te houden, wonen ook Brett’s beste vriend en acteur Alex (Steve Zissis) en Michelle’s zus Tina (Amanda Peet) bij het gezin in.

Alle vier kampen ze met carrière, levens- en liefdeskwesties. Alex is te dik, al flink kalend en vreest dat zijn beste dagen als acteur geteld zijn. Tina is een emotionele flapuit die alleen maar verkeerde mannen aantrekt. Ondanks hun tegenstellingen ontwikkelen de twee een intense relatie waarbij maffe situaties (in een wraakactie gooien ze de tuin van een ex-geliefde vol met wc-papier) zich afwisselen met ontroerende momenten waarbij beiden hun tekortkomingen benoemen.

Dat is overigens precies de kracht van deze serie: humoristische situaties vloeien moeiteloos over in scènes waarin de personages reflecteren over hun eigen (foute) beslissingen en erkennen dat ze misschien wel het een en ander kunnen verbeteren.

In tegenstelling tot andere comedyseries over het familieleven in de Amerikaanse buitenwijken, van Married with Children tot aan Modern Family, weet Togetherness nét die extra gevoelige laag aan te brengen – mede door het uitstekende acteerwerk van de hoofdpersonen – waardoor het eenvoudig is om mee te leven met de problemen van dit hopeloze viertal.

Het feit dat kabeltelevisienetwerk HBO ook al een tweede seizoen heeft aangekondigd, bewijst dat er kennelijk nog steeds een markt is – ondanks films als Knocked Up of This is 40 – voor dit soort relatieseries.

In ieder geval is het duidelijk dat HBO, dat in april vlak voor de lancering van het vijfde seizoen van Game of Thrones samen met Apple tv het online-abonnement HBO Now in de VS gaat aanbieden, zoveel mogelijk kijkers wil binnenhalen: Girls voor de zelfzuchtige, wie-ben-ik-in-godsnaam twintiger, Looking voor vrijgevochten homo- en heteroseksuele dertigers en Togetherness voor alle dertigers en veertigers die worstelen met carrière en het gezinsleven.