Graf Cervantes ontdekt, maar geen DNA-bewijs

Forensisch onderzoekers buigen zich over de menselijke resten uit het klooster ANP

De stoffelijke resten van Miguel de Cervantes (1547-1616) zijn ontdekt in het souterrain van het Trinitarias Descalzadas klooster in Madrid. Dit meldden de Spaanse kranten El Mundo en El País vanochtend. De groep forensisch onderzoekers, die al enkele jaren archeologisch onderzoek verricht in het gebouw, maakte tijdens een persconferentie bekend dat ze vast hebben kunnen stellen dat de gevonden beenderen inderdaad van de 16-eeuwse Spaanse schrijver zijn, de auteur van Don Quichot.

Geen DNA-bewijs

De groep onderzoekers voegt hier wel aan toe dat ze niet met absolute zekerheid kunnen zeggen dat de resten van Cervantes zijn: zo ontbreekt er DNA-bewijs.

“We zijn voorzichtig, maar we zijn overtuigd dat we iets hebben. We nemen hierbij alle beschikbare historische, archeologische en antropologische informatie in acht die is voortgekomen uit het onderzoek.”

‘M.C.’

In de crypte liggen meerdere mensen begraven, waaronder Cervantes’ vrouw Catalina de Salazar, die de onderzoekers ook hebben aangetroffen. Het stoffelijk overschot van Cervantes heeft een aantal karakteristieke kenmerken waaraan ze hem zouden kunnen identificeren. Zo was zijn linkerhand misvormd en had hij een kogel in zijn borststreek, beide ten gevolge van de zeeslag bij Lepanto in 1571, waar Cervantes op 24-jarige leeftijd gewond raakte. Nu hebben de onderzoekers in de crypte een stenen plaat aangetroffen met het opschrift ‘M.C.’. De plaat dateert uit de tijd van Cervantes. De zoektocht naar het graf duurt al eeuwen. Op 22 april 1616 werd de schrijver in het klooster begraven, maar tijdens een verbouwing tussen 1698 en 1730 verdween het graf.

Eerste roman uit wereldliteratuur

De Spaanse schrijver en dichter Miguel de Cervantes Saavedra (1547-1616) is beroemd om zijn roman De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha, de satirische avonturenroman over de naïeve ridder Don Quichot, die door het lezen van teveel ridderromans de grip op de werkelijkheid verliest. De roman verscheen tussen 1605 en 1615 in twee delen. Zijn roman, gezien als de eerste roman uit de wereldliteratuur, beïnvloedde het werk van schrijvers als Gustave Flaubert, Laurence Sterne, Fjodor Dostojevski en Herman Melville.