En hoe laat had u uw bestelling willen ontvangen?

Handig, een pakketje laten bezorgen. Maar wat nu als je niet thuis bent? Miguel Baumann (29) bedacht een simpele oplossing.

Online bestellen lijkt ideaal: je staat nooit in een rij en je hebt je product binnen 24 uur in huis. Maar ben jij dan ook thuis? Niet altijd, dan wordt het pakketje bij je buren afgeleverd, sta je weer bij hen aan te bellen. Of zij staan de volgende dag voor jouw deur. Of je moet op je vrije zaterdagochtend naar een afgelegen fabrieksterrein rijden om het zelf op te halen.

Gedoe, vond Miguel Baumann. De Zwitser (29) verhuisde na zijn master International Management naar Amsterdam, waar zijn vriend woont. Afgelopen Kerst had hij veel online besteld, hij was al dat wachten en aanbellen zat. Kon hij er zelf niet iets op bedenken?

Begin januari kwam Baumann met een vrij simpel plan. Wat nou als hij een bedrijfje zou beginnen dat alle pakketjes op het gewenste moment bezorgt? Hij nam contact op met Florian Brunsting, een oude studievriend die eerder een start-up had. Brunsting vond het meteen goed klinken: „Ik hoor hier zoveel mensen over klagen. Ik bestel minder online omdat ik vaak tot laat werk en geen zin heb om het dagen later ergens op te halen.”

Baumann en Brunsting deden eerst online onderzoek. Het bleek dat er soortgelijke start-ups actief zijn in New York (Parcel) en in San Francisco (Doorman). „In Europese steden hebben we iets dat er op lijkt”, zegt Baumann. Er zijn een paar adressen waar consumenten zelf hun bestelling kunnen ophalen, maar dat is zonder bezorgservice. „Ons concept bestaat nog niet in Europa”, zegt hij.

En zo werkt het

De vrienden openden een Facebookpagina en startten de website redjepakketje.com. Matthijs van Nieuwkerk, die Baumann via-via kent, deed vorige week de eerste bestelling – die is altijd gratis. Van Nieuwkerk kreeg er gelijk een fles champagne bij, twee andere klanten ook. Foto’s met de happy customers werden meteen op Facebook gedeeld.

De bezorgservice werkt als volgt: je maakt een account aan, ontvangt een code met het bezorgadres. Als je bestelling binnen is, bespreek je dezelfde dag nog via de app hoe laat het pakket bezorgd kan worden. De bestellingen worden maandag tot en met zaterdag tussen 18.00 en 23.00 uur bezorgd. „Tot nu toe hebben we zo’n twintig bestellingen gehad. Ik heb er zelf net twee bezorgd”, zegt Brunsting. Een bezorging kost 4,50 euro. Het doel is om binnen twee maanden vijfhonderd aanmeldingen te krijgen op de site. Bij succes gaan ze ook in Rotterdam en Den Haag bezorgen.

Zijn ze niet bang dat andere mensen hun idee gaan uitvoeren? „Als iemand het nog beter en sneller kan doen, dan moeten ze het vooral doen. Zo werkt het nou eenmaal in de start-up- wereld”, zegt Baumann.

Als het goed gaat, willen ze naast een bezorgservice een ophaalservice beginnen voor pakketjes die geretourneerd moeten worden. Hun eerste obstakel: met de auto bezorgen in de drukke Amsterdamse binnenstad.