Een encyclopedie dus, maar dan online

Foto iStock

Elke week belicht NRC Q een start-up met potentie. Deze week: online naslagwerk Ensie

Bedrijf: Ensie
Oprichters: De broers Bart en Tom Welzen

Internet opnieuw organiseren en structureren: we hebben er allemaal wel eens zin in. Broers Bart en Tom Welzen doen met Ensie, een platform met gespecialiseerde vakkennis, een poging tot het bouwen van een online naslagwerk.

Hoe werkt het?
Het is een online encyclopedie, en lijkt daarom een beetje op Wikipedia. Je hebt een statische pagina met een term, de definitie, en vervolgens de uitleg. Het grote verschil met Wikipedia is het aantal auteurs: bij Wikipedia schrijven allerlei mensen samen aan één artikel, bij Ensie wordt één artikel ook maar door één expert geschreven. Iedereen mag zich aanmelden als expert, waardoor het platform ook iets van een bloggersplatform heeft: een plek om specialistische kennis te delen. Er zijn al 120.000 unieke bezoekers per maand, terwijl er nog maar drieduizend termen in staan.

Waarom zou je dit gaan lezen?
In principe kom je met Google en Wikipedia natuurlijk al een heel eind als je informatie zoekt. De toegevoegde waarde van Ensie is dat je weet wie de informatie aanbiedt: bij elk stuk staat een foto en linkje naar het Linkedinprofiel. Zo schrijft Romy Kooij, die wijncursussen geeft, over alle verschillende soorten druiven. Omdat je op LinkedIn kunt zien hoeveel jaar ervaring zij heeft, ben je eerder geneigd haar te vertrouwen.

Worden de teksten gecontroleerd?
De Ensie-community beoordeelt elk artikel: populaire, goede teksten komen dus hogerop dan teksten die niet goed zijn beoordeeld. Om te voorkomen dat iemand extreem uitweidt, mag een artikel maximaal 300 woorden zijn.

Wat is het verdienmodel?
Bedrijven kunnen onder hun bedrijfsnaam ook teksten schrijven. Dat kan vanaf 295 euro per jaar.