Drie vragen over het CDA

1 Wat is het belangrijkste campagnepunt van het CDA?

Het CDA profileert zich met slogans over veiligheid, banen en lasten – in grensregio’s vooral de accijnzen op brandstof. Dat zijn landelijke thema’s, maar ze hebben een sterke uitstraling naar de regio’s. Overigens hebben provinciebesturen er maar beperkt iets over te zeggen. Daarom maakt het CDA ook werk van het thema bereikbaarheid, waar de rol van de provincie groter is: wegen, openbaar vervoer, pinautomaten en beter internet in afgelegen dorpen.

2 Voor welke tactische en strategische keuzes staat de partij?

Het CDA is traditioneel de partij van de regio. Het is belangrijk dat de macht buiten de Randstad behouden blijft. Bekende ex-Tweede Kamerleden trekken in Friesland , Overijssel en Limburg de kar. Omdat de meeste Eerste Kamerzetels in Noord- en Zuid-Holland verdeeld worden, voert partijleider Sybrand van Haersma Buma juist ook daar campagne. Niet heel uitbundig, want de regel voor het CDA is: hoe lager de opkomst, hoe beter het resultaat.

3 Hoe zijn de vooruitzichten voor de CDA?

Zo diep als bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen (13 zetels) zal het CDA niet meer zinken. De partij zit weer in de lift omhoog. Bij de raadsverkiezingen bleef ze de grootste landelijke partij, en in het Europees Parlement werden alle vijf zetels behouden. Op provinciaal niveau is het CDA nog de bestuurspartij van weleer. Het gewicht in de senaat (nu 11 van de 75 zetels) is belangrijk voor de strijd met dit kabinet, én voor steun aan een volgend kabinet.