Kookles geven in je ondergoed, mag dat wel op YouTube?

De Argentijnse Jenn geniet van haar net gemaakte guacamole. Foto screenshot YouTube

YouTube, Facebook en andere sociale platforms hebben strenge voorwaarden wat betreft bloot. Des te opvallender zijn de kookfilmpjes op YouTube van deze 24-jarige Argentijnse. Ze presenteert de recepten over guacamole, salade en worstjes halfnaakt. Mag dat wel van de strenge censuurregels van social media?

De grenzen van het toelaatbare beeld op social media verschuiven continu. Facebook maakte gisteren nog bekend de regels van de Community Standards van de website te hebben aangepast. Het is het resultaat van acties van feministen, die protesteerden tegen seksistische regels van de social media die ze model vinden staan voor de dubbele moraal van de maatschappij die wel blote mannelijke maar geen blote vrouwelijke tepels toestaat in het openbaar.

#FreeTheNipple

Afgelopen zomer toonden tientallen vrouwen, waaronder een aantal Amerikaanse en Britse sterren, hun borsten op Twitter en Instagram onder de hashtag #FreeTheNipple. De protestactie lijkt succes te hebben: er zijn nog steeds foto’s van de actie terug te vinden op beide sites:

De meeste grote social media hebben strakke censuurregels, zelfs wat betreft naakttekeningen of foto’s van borstvoeding gevende vrouwen. Dat heeft tot botsingen geleid met gebruikers die naaktbeelden voor andere doeleinden dan pornografie willen gebruiken. Zo verwijderde Facebook al eens de cover van De Groene Amsterdammer omdat er een naakt vrouwenlichaam opstond en werd een andere foto weggehaald omdat een elleboog op een tepel leek. En vorige jaar verwijderde Instagram het account van popzangeres Rihanna nadat ze verschillende naaktfoto’s van zichzelf had geplaatst.

‘Seksueel prikkelend is niet toegestaan’

Zo ook YouTube. Een woordvoerder van Google, de eigenaar van YouTube, verwijst naar de digitale richtlijn ten opzichte van bloot van de grootste videowebsite ter wereld. Daar valt het volgende te lezen:

“Als een video seksueel prikkelend is bedoeld, dan is de kans klein dat het acceptabel is voor YouTube. Seksueel expliciete beelden, zoals porno, zijn niet toegestaan.”

Filmpjes voor educatieve doeleinden, bijvoorbeeld over borstkanker, mogen wel. Maar alleen geknipte beelden van borsten uit dezelfde campagne mag dan weer niet. De context is belangrijk. Prikkelende filmpjes zonder expliciete naaktbeelden krijgen een leeftijdsfilter. Omdat er wereldwijd 300 uur aan videobeelden per minuut wordt geüpload op YouTube worden discutabele video’s pas beoordeeld als ze door kijkers worden gerapporteerd. Vervolgens kijkt een speciaal team van de website naar de beelden en beoordeelt elk geval individueel.

Netjes verhuld

Wie op zoek is naar blote beelden in de filmpjes moet, ondanks het feit dat de 24-jarige Jenn uit San Isidro in haar ondergoed staat, het dus van zijn verbeelding hebben. In de filmpjes blijven de borsten van de Argentijnse, in het dagelijks leven programmeur, telkens netjes verhuld door allerlei producten. Het heeft wel iets weg van die beroemde scènes in de films van Austin Powers. Echt naakt gaan was dan ook niet de bedoeling volgens de Argentijnse:

“Er is niets te zien. Daarvoor hebben we duizenden opnames moeten maken en lang moeten filmen.”

https://www.youtube.com/watch?v=gIWgjwQ-peY

De filmpjes zijn met opzet kort, simpel en gemaakt om mannelijke kijkers te trekken. “Ik ben geen expert. De gerechten zijn niet erg moeilijk. Ik hoop meer mannen aan het koken te krijgen”, zegt de kokkin tegen de Engelse krant The Daily Mail. Ze kwam naar eigen zeggen op het idee door een vriend die alleen maar fastfood at.

Niet alleen bloot

Sociale platforms zijn niet alleen zeer conservatief over blootbeelden, maar ook over geweld en pesten. Onthoofdingsvideo’s van de Islamitische Staat (IS) mochten eerst wel op Facebook, later niet meer. Een voorpagina van de Belgische krant De Morgen, met een foto van een bebloede peuter, werd tot twee keer toe verwijderd door Facebook. Des te ironischer was de kop boven de foto: ‘de oorlog die niemand wil zien’.

De filmpjes van Jenn zijn in ieder geval razend populair. Sinds ze haar eerste filmpje zes dagen geleden online zette zijn de drie kookfilmpjes onder de naam A Fuego Máximo (op hoog vuur) al meer dan een miljoen keer bekeken. Maar een echte chef-kok zal Jenn, in het dagelijks leven programmeur, nooit worden.

Lees terug op nrc.nl: Feministen voeren tepelloos actie op Facebook.