Bij vrachtdivisie Martinair verdwijnen 330 banen

Martinair schrapt 330 banen, waaronder die van 110 piloten. Gedwongen ontslagen zijn volgens de directie van de maatschappij niet uit te sluiten.

De ondernemingsraad van Martinair vindt de inkrimping van Martinair Cargo onbegrijpelijk en onnodig. De personeelsvertegenwoordiging en vakbonden stappen waarschijnlijk naar de Ondernemingskamer om het besluit aan te vechten. Morgen beslist de ondernemingsraad over deze stap.

De directie van Martinair maakte gisteren bekend wat de sociale gevolgen zijn van de september vorig jaar aangekondigde inkrimping van de vrachtactiviteiten. De operatie bij Martinair Cargo, een volledige dochter van Air France-KLM, kost 330 banen. Het gaat om 170 arbeidsplaatsen van grondpersoneel in Nederland, 50 van werknemers in het buitenland en de banen van 110 piloten. Martinair heeft nu 234 vliegers, van wie er circa 120 (85 arbeidsplaatsen) zullen kunnen blijven.

Voor het grondpersoneel dat moet vertrekken wordt werk gezocht elders binnen het bedrijf, en er komt waarschijnlijk een vrijwillige vertrekregeling. Voor de piloten ligt het moeilijker. Zij zijn te duur om op te nemen in het KLM-vliegerscorps. „De Martinair-piloten onder dezelfde arbeidsvoorwaarden overplaatsen naar KLM is tien tot vijftien miljoen duurder dan gedwongen ontslag”, zegt operationeel directeur René de Groot van KLM. Bij gedwongen ontslag krijgen de piloten twee jaarsalarissen van gemiddeld 220.000 euro mee.

Martinair-directeur Maarten de Nooijer: „Er wordt nog gezocht naar oplossingen binnen de KLM-groep, maar die oplossing lijkt momenteel niet voorhanden. Bij KLM zijn de financiële mogelijkheden te beperkt. Gedwongen ontslag van de piloten is daardoor niet uit te sluiten.”

Begin september kondigde Air France-KLM aan dat in de vrachtdivisie wordt gesnoeid. Het vrachtvervoer is al jaren verlieslijdend, mede door zware concurrentie uit Azië en wereldwijde overcapaciteit. Vorig jaar leed Martinair volgens De Nooijer een verlies van 72 miljoen euro. De vrachtvloot omvat nu nog zes verouderde MD11-vliegtuigen en vier B747-vliegtuigen. Voor juni 2016 wordt de vloot gereduceerd tot drie 747’s, plus één 747 als reservetoestel.

Deze 3+1-variant is de afgelopen maanden besproken met de ondernemingsraden van KLM en Martinair. Zij keerden zich tegen de inkrimping. Volgens de ondernemingsraden is het haalbaar om met zes B747’s actief te blijven, en daarmee de werkgelegenheid te behouden. De directie heeft nu besloten om vast te houden aan het oorspronkelijke plan. Wout Pronk, voorzitter van de ondernemingsraad: „Deze beslissing is gebaseerd op cijfers van 2013-14. Inmiddels is er 5 procent groei, zitten de machines vol en is de brandstofprijs sterk gedaald.”

Martinair, in de jaren 70 en 80 succesvol met vakantiecharters, vervoert sinds eind 2011 alleen vracht.