Apple helpt je van je kabelpakket af

Foto Reuters

Naast Google, Netflix, Amazon, Microsoft en een heleboel andere aanbieders stort ook techgigant Apple zich op de markt voor online video. Volgens de doorgaans goed ingelichte The Wall Street Journal gaat Apple vanaf dit najaar 25 tv-zenders los aanbieden via zijn mediabox, de Apple TV. Geen revolutionair aanbod, wel een nieuw argument om dure kabelabonnement op te zeggen.

Wie wel eens zit te klagen over de rekening van Ziggo, Delta of KPN zou een maandje moeten ruilen met een Amerikaanse tv-kijker. Die betaalt als snel honderd dollar voor een pakket tv-kanalen; in Nederland kost het basispakket zo’n 18 euro.

Vandaar dat een groeiende groep consumenten, met name jongeren, liever video via het web kijkt. Ze nemen alleen een breedbandverbinding – zonder tv-pakket dus – en kijken vervolgens YouTube, Netflix, Amazon Instant video of Hulu (Amerikaanse Uitzending Gemist-variant). Zo betaal je niet voor een bundel tv-zenders waarvan je het gros toch overslaat.

Maar het blijft een bundel

Dit is al een tijd aan de gang maar raakt in een stroomversnelling nu ook live tv-zenders ‘los’ verkrijgbaar zijn. Apples aanbod is vooral van belang omdat het zo’n grote speler is die zich nu serieus op de tv-markt richt. Volgens The Wall Street Journal kosten 25 live tv-zenders 30 tot 40 dollar per maand. En het blijft een bundel.

Dit is niet het gedroomde beeld van Apple: een volledige integratie van tv-zenders, volledige tv-series en gemiste programma’s, zonder contractuele verplichtingen. Apple-oprichter Steve Jobs zag, zo vertelde hij in zijn biografie uit 2011, een soort iTunes-model voor tv voor zich. “I finally cracked it”, zou Jobs gezegd hebben.

Het iTunes-model is gunstig voor consumenten maar niet voor de partijen wiens programmering uit elkaar getrokken wordt. Tv-netwerken zijn niet makkelijk over te halen om hun nauwe relatie met de kabelmaatschappijen op het spel te zetten. Aan de andere kant willen ze kijkers behouden, ook als die kiezen voor andere manieren om te kijken, via andere apparaten dan de tv.

HBO Now via Apple TV

Betaalzender HBO, uitgedaagd door het succes van Netflix, veranderde vorig jaar van koers: het kondigde aan dat de online dienst HBO Now niet alleen meer met een kabelabonnement was te gebruiken. HBO sloot dit jaar een deal met Apple, dat de videodienst drie maanden lang exclusief mag aanbieden op de Apple TV. Die mediaspeler daalt in prijs (van 99 dollar naar 69 euro, 79 euro in Nederland). Dat is nog altijd duurder dan concurrerende systemen als Googles ChromeCast.

Apple zou eerst met kabelmaatschappij Comcast een online zenderpakket in elkaar willen schroeven maar die onderhandelingen liepen stuk. Waarop Apple het over een andere boeg gooide en aparte deals sloot met 25 netwerken.

Apples tv-pakket komt voorlopig niet naar Europa, is de verwachting. De markt hier is hier te complex en te gefragmenteerd om aantrekkelijke deals te kunnen sluiten.