SxSW-bezoekers tinderden nietsvermoedend met een troll

Adweek.

Tinderaars, opgelet. Reclamemakers hebben nu ook in de populaire dating-app een marketingmiddel gevonden. Nietsvermoedend chatten festivalbezoekers afgelopen weekend met een robot, in plaats van met een mens van vlees en bloed.

Ava heet ze, 25 jaar oud, grote ogen en een egaal, symmetrisch gezicht. Komt uit New York, maar was dit weekend in Austin, Texas, voor kunstfestival SxSW. Net als tienduizenden andere bezoekers. Waarvan er een aantal op zoek waren naar vermaak, via Tinder. En weer een kleiner groepje achtte Ava daarvoor geschikt.

Onder hen in elk geval een vriend van een redacteur van mediatijdschrift Adweek. Hij had een match met Ava (dat gebeurt als twee Tinder-gebruikers elkaars liken) en dus kon hij met haar chatten. Het gesprek verliep als volgt:

Reclame voor Ex Machina

Wie haar Instagram bekijkt, ziet wat er aan de hand is: de foto en video promoten Ex Machina, het regiedebuut van schrijver Alex Garland, dat afgelopen zaterdag in Austin in première ging. De vrouw op de foto blijkt de Zweedse actrice Alicia Vikander, die in de film een beeldschone vrouwelijke robot speelt met artificiële intelligentie. Wie het gesprek op Tinder nog eens leest, ziet de bedoeling: het personage vraagt naar hoe het is om mens te zijn.

Een actueel thema in de filmwereld. Films over robots staan de laatste tijd weer hoog in de belangstelling van filmmakers. Naast Ex Machina was daar vorig jaar Her, met acteur Joaquin Phoenix, over een man die verliefd wordt op het besturingssysteem van zijn computer. En in de misdaadkomedie Chappie, van scifi-regisseur Neill Blomkamp, over een lieve, onhandige robot, die zich gedraagt als een kind.

En ook de promotieactie is, hoewel origineel, niet helemaal nieuw. (Porno)websites maar ook producten proberen al langer via robots op Tinder nieuwe klanten binnen te slepen. En natuurlijk is het promotieteam van Ex Machina ook de eerste niet die op onalledaagse wijze aandacht probeert te genereren. Blue Steel en Ferrari gezien, bij Valentino op de catwalk?

Lees in NRC Handelsblad ‘De Robot is een lief kind’ (€), over robotfilm Chappie.