Mannen willen brogurt, vrouwen flirttips bij hun verzekering. Of niet?

Beeld Danone

Voor vrouwen nagellak en alles roze, voor mannen stoer en strak? Niet bij de Britse warenhuisketen Selfridges. Die heeft vanaf deze week een unisekscollectie. Voor de liefhebber zijn er in Nederland zelfs volledige unisekswinkels. Best hip dus, die neutrale kleding.

Niet iedereen heeft het virus te pakken. De geijkte vrouwenbladen, mannenzenders, Ladies Night en mannendeo kennen we wel. Maar het kan extremer. Deze opmerkelijke producten benadrukken nog altijd het onderscheid tussen mannen en vrouwen.

Tandpasta

Sinds dit jaar op de markt: tandpasta voor mannen. White Now Men Deep Cool is “speciaal ontwikkeld voor mannen!” en “geeft jou een explosie van frisheid”. Daar houden vrouwen niet van?

https://www.youtube.com/watch?v=pLg4rSllYX4

Autoverzekering

onna-onna is een autoverzekering speciaal voor vrouwen (want ‘onna’ = vrouw in het Japans). Nog belangrijker dan een zorgverzekering voor vrouwen.

Omdat je handtas wordt meeverzekerd. Omdat ze “vriendelijk, menselijk contact” hebben “met de waarden die bij vrouwen horen” en hartjes in hun logo. En een blog met flirttips en make-upproblemen. En als je een andere vrouw aan de verzekering helpt krijg je een high tea, met cupcakes.

Beeld onna-onna

Beeld onna-onna

Ze zijn trouwens niet de enige voor vrouwen, al heeft deze concurrent er een andere reden voor.

Vitamines

Er zitten exact dezelfde vitaminen en mineralen in. Toch is de ene pil de andere niet: Centrum Men en Women, “speciaal aangepast voor de voedingsbehoeften” van mannen dan wel vrouwen. Het verschil lijkt vooral te liggen in de hoeveelheden.

Beeld Centrum Vitamine

Beeld Centrum Vitamine

 

 

 

Of zit het hem in de uitleg? Mannen: voor extra concentratie en spieren. Vrouwen: voor mooie huid, haar, nagels en sterke botten.

De bijbel

Vrouwen en mannen lezen op een héél andere manier. Tenminste, dat suggereert bijbeluitgever Royal Jongbloed. Die komt met speciale edities voor hem en voor haar.

“Een bijbel die aansluit bij de leefwereld van mannen en vrouwen”, zegt uitgever Klaas van der Kamp er tegenover Trouw over. Met uitleg en uiterlijk toegesneden op geslacht. Over ongeveer een jaar komen ze uit.

Mannen- of vrouwenmarketing is de uitgeefwereld sowieso niet vreemd. Bijvoorbeeld bij de Bruna is voetbalbiografie Kieft ‘voor hem’, maar Isa Hoes’ boek over haar overleden man Antonie Kamerling ‘voor haar’.

bruna

Intieme verzorging

Vrouwen hadden ze al, maar voor mannen zijn ze er nu ook: intieme doekjes. “Met de zachte Intiman™ formule”, onder het motto ‘Go Fresh, Get Lucky’ geven ze onder meer “zelfvertrouwen en sex appeal”, “want wie zich lekker voelt, die scoort”.

Je kunt ook anoniem reclamekaarten versturen én andermans ervaringen lezen (“Ik heb het gekocht voor m’n vriendje. Ik was bang dat hij misschien beledigd zou zijn maar dat was hij totaal niet. We hadden al goede seks hoor maar nu heb ik al helemaal niks meer te klagen, haha”).

Beeld Rinz24

Beeld Rinz24

In dezelfde verzorgingscategorie: incontinentiemateriaal voor mannen.

En in het buitenland…

Gaan ze nog wat verder. Met Danone voor mannen (sommigen noemen het graag ‘brogurt’) in Bulgarije:

Of de Japanse roze auto voor vrouwen en het, na kritiek al ingetrokken, Canadese brood voor mannen en vrouwen.