Ook zo’n last van ‘range anxiety’? Elon Musk heeft een oplossing!

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Foto iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Goed nieuws voor bezitters van elektrische auto’s in de Verenigde Staten. Tesla CEO Elon Musk komt volgens Business Insider deze week met een oplossing voor zogeheten ‘range anxiety’, de angst dat een autobatterij eerder opraakt dan dat het volgende oplaadpunt zich aandient.

Twitter avatar elonmusk Elon Musk Tesla press conf at 9am on Thurs. About to end range anxiety … via OTA software update. Affects entire Model S fleet.

Die angst is niet ongegrond. In de VS zijn zowel energieleveranciers als consumenten huiverig om over te stappen naar een infrastructuur voor elektrische voertuigen, waardoor beide groepen investeringen daarin tegenhouden.

Range anxiety zorgt ervoor dat bestuurders van elektrische auto’s vaker hun batterijen opladen ook al zijn ze nog redelijk vol. Dat is niet erg efficiënt en kan ook nog eens schadelijk zijn voor de auto. Tesla investeert daarom in nieuwe infrastructuur zoals snelle oplaadpunten in de hele VS, meldt Techcrunch. Andere bedrijven zoals Volkswagen en Pacific Gas & Electric doen dat overigens ook.

Maar Musk kondigde zondag daarnaast een belangrijke software-update aan voor de Tesla-voertuigen die range anxiety moet bestrijden. Wat update gaat doen is nog onbekend, maar Business Insider speculeert dat deze elektrische auto’s bijvoorbeeld zuiniger zou kunnen maken.

Guinness wil ook een zomers biertje worden

Amerikaanse bierdrinkers hebben niet meer zo’n trek in pintjes Guinness. Alleen op St. Patrick’s Day vloeit het donkere goud rijkelijk. Eigenaar Diageo PLC zet dit jaar flink in op de feestdag om het Ierse bier weer populair te maken, schrijft The Wall Street Journal.

Wereldwijd drinken mensen op St. Patricksday meer dan 6 miljoen liter Guinness. Dat is vier keer zoveel als op een gemiddelde dag. Die piek is volgens de zakenkrant zowel een zegen als een vloek voor Guinness. Want het moet de rest van het jaar worstelen met tegenvallende verkopen in de VS.

Guinness wil proberen Amerikanen ook in de warmere maanden aan het drinken te krijgen. Daarom sponsort het biermerk sinds vorig jaar een zomers voetbaltoernooi - de Guinness International Champions Cup. Daarnaast test het bedrijf nieuwe soorten, en vooral lichter, bier uit op de Amerikaanse markt. Want een zwarte Guinness past nu eenmaal niet bij een typische zomerse Amerikaanse BBQ.

NSA Barbie… nee Hello Barbie!

Gelukkig zijn de feestdagen allang voorbij. Ouders hebben dus ruim de tijd om na te denken over de ethische vragen en privacykwesties die de nieuwste Barbie oproept. In februari presenteerde Mattel de ‘Hello Barbie’, een pop die met wifi-netwerken kan verbinden en terug praat als iemand wat tegen haar zegt.

Maar alles wat kinderen of volwassenen tegen de Barbie zeggen, hoort Mattel ook. En dat maakt het speelgoed een stuk minder leuk, schrijft Quartz.

De Barbie werkt als volgt: iemand zegt iets, een microfoon in de pop stuurt de vraag of boodschap naar de servers van de startup ToyTalk in San Francisco en daar wordt met behulp van speciale software een respons geformuleerd en teruggestuurd. Erg leuk allemaal, maar ToyTalk behoudt het recht om de spraakfragmenten met ouders en andere derde partijen te delen.

Mattel laat in een reactie aan The Washington Post weten dat de fragmenten niet gebruikt worden om via de pop te adverteren bij kinderen. Toch zijn consumenten en privacy-activisten niet geheel gerust op Hello Barbie, die dan ook in een adem vergeleken wordt met de afluisterpraktijken van de NSA.