Nieuwe Kendrick Lamar vervroegd online: luister To Pimp A Butterfly

De Amerikaanse rapper Kendrick Lamar treedt op tijdens de eerste dag van het Heineken Open'er Festival in Gdynia, Polen (2013). Foto EPA / Adam Warzawa

Gisteravond verscheen plotseling het nieuwe, langverwachte derde album van rapper Kendrick Lamar op iTunes. To Pimp A Butterfly zou volgende week pas uitkomen, en staat vandaag ook op Spotify. Beluister het album hier.

Lamar, één van de succesvolste en bekendste rappers van het moment, verwees gisteravond op Twitter met “20 Years. Later” naar legendarische rapper 2Pac (Tupac Shakur) en zijn album Me Against The World, dat 20 jaar geleden op 14 maart uitkwam:

Twitter avatar kendricklamar Kendrick Lamar Yesterday. March 14th. Was a Special Day.
Twitter avatar kendricklamar Kendrick Lamar 20 yrs. Later.
Twitter avatar kendricklamar Kendrick Lamar TO PIMP A BUTTERFLY. http://t.co/jaMCXJ7SNG (explicit version)

Beluister To Pimp A Butterfly op Spotify:

De opvolger van Lamars veelgeprezen good kid, m.A.A.d city (2012) zou eigenlijk maandag 23 maart uitkomen, maar werd gisteravond op iTunes gezet. Daar waren ze bij Lamars platenmaatschappij Top Dawg Entertainment lichtelijk ontstemd over, gezien deze tweet van de CEO aan label Interscope dat het album uit moet brengen:

Twitter avatar dangerookipawaa dangeroo kipawaa TDE I WOULD LIKE 2 PERSONALLY THANK @Interscope FOR FUCKING UP OUR RELEASE… SOMEBODY GOTS 2 PAY 4 THIS MISTAKE !!!! #TOP

Waarop Kendrick tweette:

Twitter avatar kendricklamar Kendrick Lamar Keep calm. All is well.

Popster Taylor Swift was daarentegen heel blij, net als heel veel andere Kendrick-fans:

Twitter avatar taylorswift13 Taylor Swift KENDRICK PUT HIS ALBUM OUT EARLY.

NO ONE TOUCH ME.

@kendricklamar

Al eerder nummers online verschenen

De afgelopen paar maanden verschenen al een paar andere nummers van het album online. Een dag na de Grammy-uitreiking vorige maand, waar Lamar beeldjes voor beste rap performance en beste rapnummer mee naar huis mocht nemen, verscheen ‘The Blacker The Berry’ online. Vorige week kwam het derde nummer van het album online, ‘King Kunta’.

Voor dit nieuwe album werkte Lamar samen met bassist Thundercat, zanger Bilal, zangeres Anna Wise en saxofonist Terrace Martin. In een interview met Rolling Stone onthulde de rapper dat free jazz, 1970s funk, Miles Davis en Parliament de voornaamste invloeden waren voor de beats op dit album.

Lamar maakte in 2012 ‘Amerikaanse klassieker’

Kendrick Lamar (1987) groeide op in de Californische stad Compton, een voorstad van Los Angeles, waar mentor en producer (en Apple-multimiljonair) Dr. Dre ook vandaan komt. Dre legde met zijn groep N.W.A. (Niggaz Wit Attitudes, met o.a. Ice Cube, en over wie later dit jaar een film verschijnt (trailer)) en hun album Straight Outta Compton (1988) tussen 1986 en 1991 de basis voor het succes van de gangstarap. Vooral hun nummer ‘Fuck Tha Police’ zorgde voor veel onrust, vanwege de aanklacht tegen de manier waarop de Amerikaanse politie met zwarten omgingen in Compton.

Lamar wordt gezien als een protegé van Dre, zoals hij eerder al rappers Snoop Dogg, Eminem en 50 Cent succesvol wist te maken. In 2011 maakte Lamar indruk met “intense, verhalende raps” op debuut Section.80. Dat was toen het album van het jaar van NRC-hiphopkenner Saul van Stapele. Lamars tweede semi-autobiografische album good kid, m.A.A.d city (2012), waarin hij dieper ingaat op zijn jeugd in Compton, was volgens Van Stapele een Amerikaanse klassieker (€). Denk aan dezelfde kwaliteit als Doggystyle (1993) van Snoop Dogg of The Slim Shady LP (1999) van Eminem. Singles als ‘Backstreet Freestyle’ en ‘Swimming Pools’ werden veel op de radio gedraaid en good kid, m.A.A.d city kwam in veel jaarlijstjes terecht. Van Stapele schreef destijds in een recensie over good kid, m.A.A.d city:

“Een album dat het genre als geheel doet opschudden en dat zal uitgroeien tot een mijlpaal in de geschiedenis van de Amerikaanse rapmuziek. [...] De liefdevolle en poëtische, maar voor hiphop ook opvallend introverte wijze waarop Lamar de strijd om hem heen analyseert, vat de geschiedenis van gangstarap samen maar tilt haar ook een nieuwe fase in. De glasheldere, dromerige en Outkast-achtige producties zijn ontspannen maar ontwaken waar het verhaal dat nodig heeft. En Lamar verbindt met zijn warme stem en brede scala aan rijmtechnieken op grootse wijze de emoties met elkaar op deze moderne klassieker.”

‘Buitengewoon album’, bijna een meesterwerk

Het Amerikaanse blad GQ noemt To Pimp A Butterfly, waarop Lamar volgens hen niet alleen meer zelfreflectie toepast op de omgeving Compton, maar op heel Amerika, “buitengewoon”:

“It would be foolhardy to call an album a masterpiece from one listen, but rest assured that Kendrick’s new record is a very, very special one.”

GQ wil weten wat dat betekent, To Pimp A Butterfly?

“All is revealed on epic closing track “Mortal Man”, a jaw-dropping conclusion that snaps everything before it into focus. This album is Kendrick’s attempt to make the most of his youthful fire (he’s still only 27) to enact real change and become a unifying figure, and in this song he aligns himself with past generations of powerful black figures - Mandela, MLK, and Michael Jackson.”

‘Verlies zeldzaam voelbaar gemaakt’

Over dat nummer, ‘Mortal Man’, zegt NRC-muziekredacteur Saul van Stapele vanmiddag op Twitter:

Twitter avatar saulvanstapele Saul van Stapele Laatste minuten van Kendrick’s album. Kendrick in gesprek met Tupac, vraagt hem raad. Leest een gedicht voor. En dan die laatste seconden…
Twitter avatar saulvanstapele Saul van Stapele Het verlies zeldzaam voelbaar gemaakt. Al die zo jong vermoorde mannen die een nieuwe generatie de weg hadden kunnen wijzen. #MortalMan
Twitter avatar saulvanstapele Saul van Stapele “Because the spirits, we ain’t really rappin’, we just letting our dead homies tell stories for us.” #tupac #kendrick