Jaroussky werpt zich op de Franse mélodie

Vooropgesteld: het volmaakt gepolijste, feminiene geluid van countertenor Philippe Jaroussky moet je raken. Maar zijn nieuwe dubbel-cd Green is hoe dan ook schoolvoorbeeldig intelligent, smaakvol samengesteld. Op Green zijn alle liederen zettingen van gedichten van Verlaine, met uitstapjes naar chansons van Ferré, Trenet en Brassens. De compilatie laat zich beluisteren als staalkaart van de Franse mélodie, met bekend werk van Fauré, Debussy en Chausson, maar ook met minder bekende prachtliederen van Florent Schmitt, Charles Bordes, Jozéf Zygmunt Szulc, of gekruide miniaturen van de nu vergeten componiste ‘Poldowski’, dochter van vioolvirtuoos Henryk Wieniawski. De selectie maakt het mogelijk meer zettingen van één gedicht te vergelijken, wat interessant licht werpt op hoe muziek de perceptie van tekst beïnvloedt. Green bij voorbeeld: bij Debussy vooral teder en pril, bij Caplet met onderhuids erotisch slot en bij Fauré (bekendste versie) fris en dartel.