Enerverende ‘Rigoletto’ met een uitstekende cast

Na 52 jaar bracht de ZaterdagMatinee tijdens dit Italiaanse seizoen opnieuw Rigoletto, zelfs binnen het rijke oeuvre van Verdi een zeldzaam efficiënt topwerk: geen woord te veel en geen noot verspild in een opstapeling van alles dat opera halverwege de 19de eeuw had te bieden.

Het noodlottig in elkaar grijpende libretto van Francesco Piave is een huiveringwekkende realistische thriller rond de gebochelde hofnar Rigoletto: zelf uitgelokte vervloeking, hartstochtelijke verleidingsdrift van de hertog van Mantua, furieuze wraakzucht, de cool-sinistere huurmoordenaar Sparafucile en aan het slot onmetelijke tragiek als Rigoletto’s onschuldig verliefde dochter Gilda bij nacht en ontij haar leven voor Mantua blijkt te hebben geofferd. Verdi zorgde voor meeslepende effectvolle muziek, tophits, duetten en aria’s waaronder La donna è mobile, machtige koren en dramatische contrasten.

De alles fantastisch doserende dirigent James Gaffigan leidde een enerverende uitvoering met een uitstekende cast rond de als Rigoletto sinds lang befaamde expressieve Griekse bariton Dimitri Platanias. De Amerikaanse Lisette Oropesa was een fenomenale Gilda, in haar ijle aria Caro nome als een engel tot in de hemel reikend. De invallende Italiaanse tenor Ivan Magrì was als Mantua een gepassioneerde lefgozer, vocaal helaas net niet perfect. Bijna een kwartier ovationeel applaus bevestigde alweer een fameus evenement in de roemruchte operahistorie van de ZaterdagMatinee.