Een uit de hand gelopen sociaal experiment? Nee, het is Yumble

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een rondleiding door Yumble in Roermond
Wie: Bedenkers en eigenaren Daan de Kruijk en Marc Koerts

Ergens in het zuiden van het land…
Een loods zonder daglicht…
Harde muziek…
Flitsende lichten en…
Vijftien. Honderd. Gillende. Kinderen.

Is dit een nieuwe horrorfilm? Een uit de hand gelopen sociaal experiment?

Retecool

Nee, het is Yumble, “een vernieuwd indoor attractiepark” met negenhonderd vierkante meter aan “interactie”, “innovatie” en “entertainment”, ontsproten aan de breinen van Daan de Kruijk en Marc Koerts. De twee ontmoetten elkaar op het strand in Frankrijk en het viel hen op dat hun kinderen op twee verschillende manieren spelen. Koerts:

“Ze zijn verslingerd aan games op de tablet. Maar ook dol op het fysieke, rennen en stoeien. Dus wat als je die twee dingen weet te combineren?”

Nou, dan krijg je dus attracties, pardon “belévingen”, met “interactieve speelelementen”, “moving platforms” en “curved screens” en wat dies meer zij. Zaten kinderen vroeger nog gewoon op een paddestoel Laven te aaien in de Efteling – nu schieten ze op aliens en rennen ze met guns door donkere labyrinten. Weg met de kinderlijke onschuld, kids van nu zijn “cool”, beweert De Kruijk. “En dus is Yumble dat ook. Retecool.”

Yumble is retecool - net als oprichters Daan de Kruijk (l) en Marc Koerts

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Waanzinnig spectaculair

En om het allemaal nóg gezelliger te maken, staat het park in Roermond. Met het al even sfeervolle Designer Outlet Roermond op een industrieterrein. Dáár moet een goede reden voor zijn. “In een cirkel van een uur rijden vanaf Amsterdam wonen acht miljoen mensen. Rondom Roermond is dat zeventien miljoen”, legt De Kruijk uit. “En we hebben Duitsland en België in de buurt. Als het hier geen vakantie is, dan is het het daar wel.” De combinatie met de Designer Outlet is ook slim: ‘s ochtends shoppen en ’s middags met de kinderen naar Yumble.

Vlak voor de opening aanstaande zaterdag 21 maart moet er natuurlijk nog wel even worden proefgedraaid. De Kruijk staat al te trappelen bij de ‘Twister’ – een “waanzinnig spectaculaire attractie” waarbij je, vastgeklemd in een stoel, hevig heen en weer geschommeld en gedraaid wordt. “Joehoe!”, roept De Kruijk. “Wat een gelukzalig gevoel!” Hij gooit zijn armen in de lucht. “En dit is dus eigenlijk gewoon míjn speelgoed hè!”

Vijf minuten later staat De Kruijk een beetje pips weer naast de Twister. “Zo hé, dat was leuk”, zucht hij. “Maar ik hoef niet per se nóg een keer.”
Daarvoor alle begrip.