330 banen weg bij Martinair, waaronder 110 piloten

Een vrachtvliegtuig van Martinair Foto Martinair

De inkrimping van Martinair Cargo, de vrachtdivisie van Air France-KLM, kost 330 banen. Het gaat om 170 arbeidsplaatsen bij grondpersoneel in Nederland, 50 bij medewerkers in het buitenland en 110 piloten. Dat heeft Air France zojuist bekendgemaakt op een persconferentie op Schiphol-Oost. Na de reorganisatie zouden er nog 85 piloten bij Martinair overblijven.

Voor het overtollige grondpersoneel wordt werk gezocht elders binnen het bedrijf, en komt waarschijnlijk een vrijwillige vertrekregeling. Voor de piloten ligt het moeilijker. Zij zijn te duur om op te nemen in het KLM-vliegerscorps. “De Martinair-piloten onder dezelfde arbeidsvoorwaarden overplaatsen naar KLM, is tien tot vijftien miljoen duurder dan gedwongen ontslag”, zegt operationeel directeur René de Groot van KLM. Bij gedwongen ontslag krijgen de piloten twee jaarsalarissen van gemiddeld 220.000 euro mee.

Martinair-directeur Maarten de Nooijer :

“Er wordt nog gezocht naar oplossingen binnen de KLM-groep, maar die oplossing lijkt momenteel niet voorhanden. Bij KLM zijn de financiële mogelijkheden te beperkt. Gedwongen ontslag van de piloten is daardoor niet uit te sluiten.”

Vloot gereduceerd

Begin september vorig jaar kondigde de maatschappij al aan dat de vrachtdivisie zou worden teruggebracht. Het vrachtvervoer is al jaren verlieslijdend, mede door zware concurrentie van maatschappijen uit de Golfstaten. In de afgelopen drie jaar leed Martinair een verlies van acht miljoen euro per vliegtuig. De vrachtvloot omvat nu nog zes verouderde MD11-vliegtuigen en vier B747-vliegtuigen. Voor juni 2016 wordt de vloot gereduceerd tot drie 747’s, plus één 747 als reservetoestel.

Deze 3+1-variant is de afgelopen maanden besproken met de ondernemingsraden van KLM en Martinair. Zij keerden zich tegen de inkrimping. Volgens de ondernemingsraden is het haalbaar om met zes B747’s actief te blijven, en daarmee de werkgelegenheid te behouden. De directie heeft nu besloten om vast te houden aan het oorspronkelijke plan. Martinair-directeur Maarten de Nooijer in het persbericht:

“We betreuren de sociale gevolgen ten zeerste, maar de maatregelen zijn onvermijdelijk en nodig om de vracht een bestendige toekomst te geven.”

Bloemen, medicijnen en e-commerce

Martinair Cargo, sinds 2008 een volledige dochter van Air France-KLM, vliegt vanaf zomer 2016 met zes zogenoemde full freighters (volledige vrachttoestellen), twee in Parijs en vier in Amsterdam. Daarnaast zijn er nog vijftien B747-combi-toestellen, die zowel vracht als passagiers vervoeren. Het accent ligt op vervoer van bloemen, medicijnen, exprespakketten en e-commerce naar Afrika en de Amerika’s.