Wat je moet weten over Apple Watch week

Foto Reuters

Het was niet zozeer Apple Watch Dag, maandag. Het was Apple Watch Week. Maar jij was ook druk. Daarom hier nog een keer: alle stukken over de Apple Watch die je moet hebben gelezen.

Vanaf 24 april in de winkels: de smartwatch van Apple. Gepresenteerd op een (zoals altijd) groots opgezet Apple-evenement, waar ook terloops nog even een nieuwe MacBook en een samenwerkingsverband met betaalzender HBO werden aangekondigd.

Gaat Apple Watch een succes worden of, net als Google’s Glass, verdwijnt het uiteindelijk stilletjes van het toneel. Daarover lees je hier: Waarom de Apple Watch wél kan slagen

Deze stukken over de nieuwste toevoeging aan de Apple Store vielen op bij onze buitenlandse collega’s:

The Verge: Apple is nu officieel een luxemerk

Volgens technologiesite The Verge heeft Apple zichzelf gisteren opnieuw uitgevonden. Als luxemerk:

“Privilege describes what Apple showed on the stage in Cupertino. In the MacBook and Apple Watch, we see items designed for those who don’t desire functionality so much as fashion. It would be a privilege to own them. [...] Apple has sought to establish itself as a luxury company for years. It has. This is what a luxury company looks like, a gold-encrusted, ultra-elegant, ritzy-priced cross-stitch of fame and rare earth materials. In Apple products, everything is better. Steel isn’t just steel, it’s Apple Steel, multiples better than the other junk. A table isn’t a table, it’s a custom Apple Watch showcase display.”

Lees het hele artikel hier.

Business Insider: Beleggers zitten duidelijk ook te kijken

Business Insider besloot nauwgezet te volgen wat de koers van het aandeel Apple deed tijdens de presentatie van gisteren, met opvallende resultaten:

Afbeelding Business Insider

Afbeelding Business Insider

The day after plaatst Business Insider deze vergelijking:

10 things the Apple Watch can do that Google’s Android Wear watches can’t

Buzzfeed stuurde twee verslaggeefsters naar het Apple Event

Ze waren nogal enthousiast:


Een beetje té, was de kritiek. Weinig feitelijk is het zeker. En je weet nog niks van het ding zelf. Zo maakt Buzzfeed dat weer goed: How Good Is The Apple Watch *Actually*?

Bloomberg: Wat betekent de (luxe) smartwatch voor de Apple-winkels?

Bloomberg vraagt zich af of de huidige indeling van de gemiddelde Apple Store wel afdoende ingericht is op de verkoop van een luxeproduct als de gouden Apple Watch Edition:

“The current setup of open space, bare wood floors, and communal tables doesn’t provide the discretion and exclusive air that buyers of expensive timepieces expect.”

Foto EPA

Foto EPA

Vox: Apple Watch wordt lastig om te verkopen

Volgens Vox wordt de Apple Watch de grootste uitdaging voor Apple tot nu toe. Reden? Niet eerder verkocht het bedrijf een gadget dat mensen konden passen:

” As Reuters reported, CEO Tim Cook summed up the challenge as follows: “We’ve never sold anything as a company that people could try on before.”

Maar moet je er nou een kopen of niet?

Zoek dat zelf maar even uit:

The Guardian: Do you really need to buy an Apple Watch?

Forbes: Five Reasons To Buy An Apple Watch - And Four Reasons To Skip It

The Verge: 10 things you can buy instead of a $10,000 Apple Watch

The Motley Fool: 3 Reasons Why You Will Buy an Apple Watch

Mashable: Apple Watch: Nope, not buying it

Geek Wire: Why I’m buying an Apple Watch

En natuurlijk is er al namaak:

Foto TaoBao.com via Business Insider

Foto TaoBao.com via Business Insider