Hoe boekenclub ECI weer een succes gaat worden

Foto ANP

Het kroonboek? Dat is al zes jaar dood. “Willen jullie dat alsjeblieft in de kop zetten?”

Een jaar nadat Novamedia de failliete boekenclub ECI overnam, is directeur en eigenaar Boudewijn Poelmann klaar om te vertellen wat zijn plannen zijn. Helemaal uitgekristalliseerd zijn die nog niet. Maar boekenclubleden een niksig boek door de strot duwen als ze niet op tijd bestellen, dat is er niet meer bij.

“Mensen kopen vier producten, ongeacht wat, als ze lid worden. Dat geeft ze een jaar lang recht op korting”, zegt Josja Zijlstra, media-directeur van Novamedia vandaag in een interview in NRC Handelsblad. Poelmann: “Als je een jaar gezondigd hebt, vervalt die gewoon.”

Enkele choice quotes:

Over de concurrentie met Bol.com:

Poelmann:

“Bol.com heeft een lekker voorsprongetje, maar dat is alleen maar leuk. Wij moeten het gewoon beter kunnen doen, want wij zijn helemaal op boeken georiënteerd en zij verkopen ook alles met stekkers en andere dingen. Bij hen gaat het om verkoop, verkoop, verkoop. Dat is geen club voor boekenliefhebbers meer. Het is gewoon een groot warenhuis.”

Over de concurrentie met Amazon

Poelmann:

“Dat is een prijsvechter. Als ze denken ons op prijs te kunnen verslaan, dan stropen we onze mouwen op. We gaan alles net iets goedkoper doen dan zij.”

Zijlstra:

“Wij verwachten dat ze zich in Nederland als breed warenhuis gaan neerzetten. Hun tactiek is stilzitten en dan toch beginnen.”

Over hun doel:

Poelman: “ECI zo groot mogelijk maken is een afgeleid doel”, zegt Poelmann. „Wat we eigenlijk willen is het lezen bevorderen.”

Daarom heeft Novamedia ook de uitgeverijen en de boekwinkel overgenomen, en heet de AKO-literatuurprijs vanaf dit jaar de ECI-literatuurprijs. De concurrent van de Libris Literatuurprijs wordt uitgebreid met een publieksprijs, of eigenlijk een ledenprijs, want hij is bedoeld voor leden van de ECI.

Zijlstra:

“Onze leden gaan hun eigen prijs uitdelen. Tot nu toe was er een jury van experts, maar het is juist de bedoeling dat mensen die boeken gaan lezen. Er hangt een soort mystiek rond literatuur, maar wij willen laten zien dat het gewoon mooie boeken zijn. Een deel van de mensen schat in dat literatuur voor hen te hoog gegrepen is. Dat is zonde. Uiteindelijk willen auteurs en uitgevers ook dat hun boek gelezen wordt.”

Lees het hele interview hier.