Max Verstappen maakt Formule 1 weer hot in Nederland

Hij moet zijn eerste grand prix nog rijden – dit weekeinde in Melbourne – maar Max Verstappen is nu al “hot”. De verkoop van toegangskaarten en reizen naar grands prix in Europa zit volgens de betrokken bureaus in de lift.

„Het Max-effect is al een half jaar aan de gang. We verkopen 25 procent meer reizen en tickets. Vooral binnen Europa, met Spa Francorchamps op één”, zegt René Velleman van Grands Prix Tours. „Wij zijn nu eenmaal een chauvinistisch volk en willen er graag bij zijn als er succes is”.

Ook collega Daniel de Roover van Ticket Travel constateert groeiende belangstelling voor Formule 1-trips naar België, Monaco en Engeland. Ook bij hem zijn de kaartjes voor de grand prix van België in trek: „Dertig tot veertig procent meer.” Reizen naar Singapore en de VS trekken eveneens aan. En er is behoorlijke vraag naar de Grand Prix van Duitsland.

Sommige marketingbureaus denken nu al dat Verstappen kan uitgroeien tot een wereldster. Met zijn 17 jaar is hij de jongste Formule 1-coureur aller tijden. Als Verstappen succes heeft is hij commercieel een trekker van formaat. „We zien dat steeds meer consumentenmerken in Formule 1 stappen”, constateert Tom Scott van sportmarketingbureau Repucom. In Nederland heeft Jumbo Supermarkten zich aan Verstappen verbonden.

Van ‘Maxmania’ is nog geen sprake, maar volgens Mark Koense, race-expert en hoofdredacteur van RTL GP Magazine, trekt de hype wel aan. „De impact van Max is groot”, zegt Koense, „hij heeft met zijn leeftijd een hele sport op zijn kop gezet. De internationale automobielfederatie heeft de regels snel aangepast.”

Max Verstappen maakt zondag in het team van Scuderia Torro Rosso, het opleidingteam van Red Bull, zijn debuut in de Grand Prix van Australië op het semi-permanente circuit van Melbourne.

De Limburger wil twee jaar ervaring opdoen om daarna in een topteam terecht te komen.