Waarom wilde John de Mol van Talpa af, waarom wil ITV het hebben?

2015-03-12 14:03:19 LAREN - (VLNR) CEO ITV Adam Crozier, CEO Talpa Holding Pim Schmitz en grootaandeelhouder Talpa John de Mol tijdens de persconferentie over de overname van Talpa door ITV. ANP KIPPA REMKO DE WAAL Foto ANP

Het Britse mediaconcern ITV neemt het Nederlandse televisieproductiebedrijf Talpa Media over, voor 500 miljoen euro. Waarom wilde Talpa-eigenaar John de Mol verkopen, waarom wilde ITV kopen? De Mol en ITV-bestuursvoorzitter Adam Crozier gaven gisteren uitleg in Laren.

1. Wat zijn de afspraken tussen Talpa en ITV?

Dat overnamesom van 500 miljoen kan oplopen tot maximaal 1,1 miljard euro als Talpa de komende acht jaar een zekere winst blijft halen. Zo betaalt ITV nog eens 100 miljoen euro als Talpa in 2015 en 2016 een bruto resultaat (ebitda) haalt tussen 50 en 60 miljoen euro. Vorig jaar haalde Talpa Media een ebitda van 62 miljoen euro. Tot 2022 gelden soortgelijke afspraken.

Voorwaarde is ook dat John de Mol verbonden blijft aan het bedrijf. Hij doet niets liever, stelde hij gisteren.

“Wij hebben vanmorgen het personeel ingelicht. Blijf je, vroegen mensen mij. Absoluut. Ik ben de komende jaren maar met één ding bezig: nieuwe programma’s bedenken. Hoe mooi kan dat zijn?”

Wie bezit wat in productieland?

2. Waarom wilde De Mol van Talpa af?

De Mol is blij dat hij niet langer de dagelijkse verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor het bedrijf:

“Toen er steeds meer interesse bleek om ons bedrijf te kopen, moest ik eerst zelf nog een psychologische ontwikkeling door. Ben ik nog blij met wat ik doe?”

John de Mol als zakenman, een beknopte geschiedenis:

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, zei De Mol.

“Ik begon dingen te herkennen van mijn tijd bij Endemol. De vijf jaar dat ik bestuursvoorzitter was van het beursgenoteerde bedrijf waren de slechtste uit mijn leven.”

Van het dagelijkse management is De Mol nu verlost. “Ik voel me opgelucht, verlicht.”

3. Wat heeft ITV aan Talpa?

ITV ziet de overname van Talpa als een nieuwe stap naar het formeren van een groot contentbedrijf dat zelf entertainmentformats creëert en beheert om die, samen met dramaseries, internationaal te kunnen distribueren. “Er is op dit moment meer vraag dan aanbod van nieuwe formats”, zegt Kevin Lygo, directeur van ITV Studios gisteren in Laren.

“Er zijn veel meer zenders die zich willen onderscheiden met programma’s van hoge kwaliteit. Nee, niet alleen online kanalen, maar ook gewone tv-zenders. Het is gemakkelijker dan ooit om een nieuwe zender te beginnen.”

ITV wil volgens Lygo niet langer zo afhankelijk van zijn Britse commerciële zenders. In 2014 haalde het mediaconcern tweederde van zijn omzet uit tv-zenders en digitaal (advertenties). Eén derde kwam van producties. ITV ontwikkelt nu al veel programma’s voor de Amerikaanse markt.

Een voordeel noemt Lygo de ‘internationalisering’ van de smaak.

“Kijkers in heel veel verschillende landen blijken dezelfde programma’s leuk te vinden.”

Lygo, die De Mol nog kent uit de tijd dat hij verantwoordelijk was voor Channel 4 en De Mol hem namens Endemol Big Brother verkocht, heeft de mensen van Talpa ook gevraagd om een frisse blik te werpen op de oude formats in de ITV-bibliotheek.

4. Wat gaat de Nederlandse kijker merken van de overname?

De Mol:

“Op korte termijn niets. Maar hopelijk betekent het op de lange termijn dat we in Nederland nog meer grensverleggende televisie zullen zien. Deze deal stelt mij in staat om de focus te leggen op grote nieuwe plannen. En ook voor SBS is het misschien een voordeel dat een van zijn aandeelhouders gelieerd is aan ITV.”