Lekker weer tv maken

Het Britse ITV neemt John de Mols Talpa over. De Mol gaat de formats bedenken die ITV internationaal zal verkopen.

John de Mol bij de start van zijn televisiebedrijf Talpa op 27 juni 2005. Gisteren maakte hij bekend dat het Britse ITV Talpa overneemt. Foto’s Rick Nederstigt/EPA, Sander Koning/ANp

Een zondagavond in oktober. John de Mol heeft een afspraak in de bar van het Okura Hotel in Amsterdam. De eigenaar van tv-bedrijf Talpa, bedenker van Big Brother en The Voice, ontmoet Adam Crozier. De Schot is bestuursvoorzitter van ITV, de oudste commerciële omroep van het Verenigd Koninkrijk.

De Mol wil weleens horen wie de man is die zijn bedrijf wenst te kopen. Tot dan toe hebben vooral zijn directeur Pim Schmitz en adviseurs gesproken met potentiële kopers. Met Amerikanen, Chinezen, Arabieren.

Crozier op zijn beurt wil graag uitleggen dat ITV weliswaar nog steeds zijn meeste inkomsten haalt uit zijn tv-zenders maar dat deze omroep – in de vijf jaar dat hij nu de baas is – ook steeds meer een producent vanprogramma’s is geworden. Hij vertelt dat hij onder de indruk is van de manier waarop Talpa nieuwe digitale opties integreert in z’n formats. Zo kunnen kijkers van realityshow Utopia meer online zien – tegen betaling.

„Toen ik om één uur naar huis reed wist ik het. ITV is de ideale koper”, zei John de Mol, gisteren na afloop van een persconferentie in Laren. Crozier en De Mol hadden kort ervoor aangekondigd dat ITV Talpa koopt. „Wij hebben dezelfde strategie”, zegt De Mol. „Als je die van ons en die van ITV op papier zou zetten, kan je ‘Talpa’ door ‘ITV’ vervangen en omgekeerd.”

De Mol sprak ook met een Chinese partij, van wie hij de naam niet wil noemen. „Er is veel geld en veel vraag naar content, maar je merkt dat ze wat achterlopen als het gaat om het bedenken en exploiteren van formats.”

ITV wil investeren in formats „die kunnen reizen over de hele wereld”, zegt Crozier. Hij bedoelt: productietak ITV Studios bedenkt een nieuwe programma voor bijvoorbeeld de Britse kijker. Slaat het aan in het Verenigd Koninkrijk, dan verkoopt ITV het gemakkelijker aan zenders in het buitenland. „Dat is dezelfde filosofie als Talpa”, zegt Crozier. „Wij delen dezelfde focus op de content. Dezelfde toewijding om te blijven investeren in het creatieve proces.”

ITV neemt tv-bedrijf Talpa Media over – en niet de belangen van Talpa Holding in SBS en Radio 538. De Britten betalen nu 500 miljoen euro. Dat kan oplopen tot maximaal 1,1 miljard als Talpa de komende acht jaar genoeg winst blijft halen. Zo krijgt Talpa nog eens 100 miljoen euro als het in 2015 en 2016 een bruto resultaat boekt van 50 tot 60 miljoen euro. Vorig jaar was dat 62 miljoen euro. Tot 2022 gelden soortgelijke afspraken.

De tweede voorwaarde voor meer geld is dat De Mol verbonden blijft aan het bedrijf. Hij doet niets liever, zei hij gisteren: „Wij hebben vanmorgen het personeel ingelicht. Blijf je, vroegen mensen mij. Absoluut. Ik ben de komende jaren maar met één ding bezig: nieuwe programma’s bedenken. Hoe mooi kan dat zijn?”

De Mol is blij dat hij niet langer de dagelijkse verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor het bedrijf. „Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar ik begon dingen te herkennen van mijn tijd bij Endemol. De vijf jaar dat ik bestuursvoorzitter was van het beursgenoteerde bedrijf, waren de slechtste uit mijn leven.” Hij is opgelucht. „Die rugzak met twintig stenen hoef ik niet langer te dragen. En puur zakelijk: ik word volgende maand zestig. Nu ben ik nog een asset voor het bedrijf. Vijf jaar wachten en ik ben een liability.”

Had Talpa meer hits gescoord als De Mol zich de afgelopen jaren minder met functioneringsgesprekken en vergaderingen had hoeven bezighouden en meer met het creatieve werk? „Tja, dat zullen we nooit weten. Feit is dat mijn waarde voor het bedrijf veel groter is aan de creatieve kant.”

ITV ziet de overname als een nieuwe stap naar het formeren van een groot contentbedrijf dat zelf entertainmentprogramma’s ontwikkelt om die internationaal te distribueren. „Er is meer vraag dan aanbod van nieuwe formats”, zei Kevin Lygo, directeur van ITV Studios gisteren in Laren. „Er zijn veel meer zenders die zich willen onderscheiden met kwalitatieve content. Niet alleen online kanalen, maar ook gewone tv-zenders. Het is gemakkelijker dan ooit om een nieuwe zender te beginnen.”

Een voordeel noemt hij de ‘internationalisering’ van de smaak. „Kijkers wereldwijd blijken steeds meer dezelfde programma’s leuk te vinden.”

ITV wil volgens Lygo niet meer zo afhankelijk zijn van zijn Britse tv-zenders. In 2014 haalde het bedrijf nog tweederde van zijn omzet uit reclame op zijn zenders (en websites). Eénderde kwam van producties. ITV Studios ontwikkelt nu al veel shows voor de Amerikaanse markt.

„ITV heeft op tijd de koers verlegd”, zegt De Mol. „Commerciële, door adverteerders betaalde televisie, staat toch onder druk.”

Wat gaat de Nederlandse kijker merken van de overname? „Op korte termijn niets”, zegt De Mol. „Maar hopelijk, op lange termijn, nog meer grensverleggende tv. En voor SBS is het misschien een voordeel dat een van zijn aandeelhouders binnenkort gelieerd is aan ITV.”