John de Mol doet het wéér

John de Mol kondigde gisteren de verkoop aan van zijn productiebedrijf, nu de omstandigheden op de beurs ideaal zijn. Dat is niet voor het eerst. Hoe flikt De Mol dit?

OG3NE won in 2014 The Voice of Holland, het nieuwste grote format van De Mol. foto REMKO DE WAAL/ANP

Welkom in de retro-show.

Het zou zomaar een productie kunnen zijn van John de Mol.

Weet u nog waar u was op vrijdag 17 maart 2000? Het was de dag waarop De Mol zijn aandelenpakket in de beursgenoteerde tv-producent Endemol, die hij met Joop van den Ende had geformeerd, verkocht. Een parallel met de huidige beurshausse en de nieuwe miljoenenverkoop van De Mols Talpa aan het Britse ITV, kondigt zich aan.

Die dag in maart kwam alles samen. Joop van den Ende trok zich oververmoeid terug uit het bedrijf, en de zakelijke en financiële opwinding van niet één, maar van twee Nederlandse miljardentransacties. De eerste was het verrassende overnamebod à 5 miljard euro van de Spaanse telefoonmaatschappij Telefónica op alle aandelen van Endemol. De tweede transactie, diezelfde ochtend, was de beursgang van World Online, het internetbedrijf van Nina Brink.

Drie nieuwe miljardairs op één dag

Het was de dag waarop Nederland er drie miljardairs bij kreeg: De Mol, Van den Ende en Dik Wessels, de bouwondernemer die zijn aandelen in World Online op de beurs verkocht.

Het was, net als nu, een knotsgekke tijd waarin achter elkaar records werden gebroken. Met de woorden ‘nieuwe economie’ en ‘internet’ als drijfveren achter de hebzucht. Beleggers en speculanten wisten van gekkigheid niet wat ze moesten kopen. En dus kochten ze maar alles.

Het was in de aanloop naar die 17de maart dat de graadmeter van de grootste internetbeurs, de Amerikaanse Nasdaq, voor het eerst door de ‘magische’ 5.000- puntengrens denderde. Op 10 maart 2000 piekte de Nasdaq op een stand van 5.048,62 punten. Een week later ging World Online naar de beurs en verkocht De Mol Endemol.

Een paar weken daarna knapte de zeepbel net als de beurskoers van World Online. Het sentiment op de financiële markten deed de internetaandelen in de ban. Brink bleek een deel van haar eigen aandelen in World Online al vóór de beursgang te hebben verkocht. Had zij zo weinig vertrouwen in haar eigen bedrijf?

Maar voor John de Mol was de timing perfect. Later kocht hij Endemol deels terug, samen met onder meer het mediabedrijf van de Italiaanse oud-premier Silvio Berlusconi. Maar dat was geen succes. Ook zijn minderheidsparticipatie in SBS 6 is geen kaskraker. De Mol is het beste als hij doet waar hij goed in is: de baas zijn in het creatieve proces.

De man van Big Brother en The Voice

Hij begon na Endemol gewoon opnieuw. Met Talpa. Latijn voor: mol. En o, wat een toeval: vorige week brak de Nasdaq beursgraadmeter voor het eerst sinds maart 2000 wéér door die 5.000-puntengrens.

En wie verkoopt nu zijn tv-productiebedrijf? John de Mol. Hij krijgt 500 miljoen euro. En bij voortgang van zijn successen en zijn creatieve bemoeienis kan de opbrengst oplopen tot 1,1 miljard euro. Toen in 2000 was hij de man van het Big Brother-format, nu van The Voice.

Dus is de vraag: herhaalt de geschiedenis zich? Draait het sentiment op de financiële markten en kelderen straks de beurzen, zoals in april 2000? De ultralage rente en de hoge verwachtingen van nieuwkomers als Facebook hebben de koersen opnieuw opgejaagd. Juist die gretigheid speelt De Mol in de kaart. Gedreven door een vergelijkbaar sentiment melden zich de kopers. Een hitprogramma is weer topgeld waard. Dat was in 2000 zo met Endemol. En nu met Talpa weer.