Amandelmelk

Vrijwel alles waar je normaal gesproken melk voor gebruikt, kan ook met amandelmelk: pap koken, pannenkoeken maken of zo uit het glas bij de boterham bijvoorbeeld. De smaak is vrij neutraal, zacht zoetig. Handig voor als je geen melk mag of wilt drinken en als je de smaak van sojamelk te uitgesproken vindt. Pakken kant en klare amandelmelk zijn overal te koop. Die bevatten alleen meestal niet meer dan 2% amandel en daarnaast nog allerlei toevoegingen.

Het is helemaal niet moeilijk om zelf amandelmelk te maken. Alleen het verwijderen van de bruine schilletjes is een geduldwerkje. De smaak van deze zelfgemaakte amandelmelk uit Rauw van Delphine de Montalier lijk trouwens verdacht veel op die uit een pak. Voor wie zich afvraagt hoe het zit met de voedingswaarde: 1 liter amandelmelk gemaakt met 150 gram amandelen bevat 425 mg calcium. Een liter halfvolle melk bevat 1220 mg calcium.

Week de amandelen 8-12 uur in het water. Spoel ze af, laat uitlekken en verwijder het velletje, dat nu bijna vanzelf zou moeten loslaten. Controleer of ze goed schoon zijn. Doe de amandelen met 1 liter water in de blender. Laat de blender 4 x 15 seconden draaien. Wacht tussen het draaien steeds 30 seconden om te voorkomen dat de amandelen te warm worden. Giet de amandelmelk door een zeef of een nylon vergiet. Bewaar een restje maximaal 2 dagen afgedekt in de koelkast, en roer de melk voor gebruik nog even door.