‘NS frustreerde OV-aanbesteding Limburg volgens ACM’

Foto ANP / Lex van Lieshout

De NS heeft concurrerende vervoersbedrijven in Limburg doelbewust dwarsgezeten bij de strijd om het in handen krijgen van het trein- en busvervoer in de provincie. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit een nog geheim eindbesluit van de Autoriteit Consument & Markt, die toezicht houdt op NS als stationsbeheerder en gelijke voorwaarden voor alle vervoerders nastreeft.

De conclusie in het eindrapport komt overeen met die in een eerdere voorlopige conclusie. De NS zou onnodig allerlei verzoeken hebben getraineerd van concurrenten Veolia en Arriva. NS-dochter Abellio, die de aanbestedingsprocedure uiteindelijk won, kreeg wel op korte termijn de gevraagde gegevens. Uit het rapport:

“NS had een prikkel om de dienstverlening aan haar directe concurrenten te vertragen en anderszins te belemmeren. NS wist dat zij de inschrijving van directe concurrenten zodoende kon frustreren.”

NS laat tegenover De Telegraaf weten het totaal niet eens te zijn met dit oordeel.

Overtreding Spoorwegwet

ACM constateert dat NS de Spoorwegwet heeft overtreden bij de aanbesteding. Of er sprake is van machtsmisbruik of mogelijke andere overtredingen van NS moet nog blijken. Pas als het onderzoek daarnaar is afgerond wordt een beslissing genomen of een boete gerechtvaardigd is, meldde het vakblad OVPro.nl gisteren.


Eerder deze maand werd bekend
dat NS de publicatie van het rapport van ACM met juridische middelen probeert tegen te houden.

NS verzorgt ov in Limburg tot 2031

De twee concurrenten van Abellio bij de aanbesteding, vervoersbedrijven Veolia en Arriva, zijn naar de rechter gestapt wegens de gunning aan Abellio. Volgens Veolia-directeur Manu Lageirse maakt NS zich schuldig aan machtsmisbruik. De gunning aan Abellio betekent het exclusieve recht om van eind 2016 tot eind 2031 alle openbaar vervoer in Limburg te verzorgen. Abellio doet dit onder de merknaam DOOR! De vervoerder ontvangt vijftien jaar lang jaarlijks 55,5 miljoen euro exploitatiesubsidie van de provincie (die dat van het ministerie van Infrastructuur en Milieu krijgt). De reizigersomzet levert jaarlijks tussen de 60 en 75 miljoen op. Dat leidt tot een bedrag voor de hele periode tussen 1,7 en 2 miljard euro.

Lees verder op NRC Q:
- Deze vier opvallende kanten van NS ken je nog niet
- Eindelijk, een positief stukje over de NS

En in NRC:

- Marktwerking spoor kent vele hobbels
- Arriva: ‘Marktwerking wordt vies woord’