Madonna weet wat 'en vogue' is

Het zal Madonna niet snel lukken een slechte cd te maken. Daarvoor is de ster te consciëntieus en ambitieus. Zo werkt ze met modieuze producers, maar ze heeft steeds zelf het laatste woord. Voor haar dertiende cd Rebel Heart werd bijna een dozijn producers ingeschakeld, onder wie Diplo, Kanye West, Blood Diamonds en Avicii. Madonna zegt dat Rebel Heart opnieuw een ode aan de dansvloer is. Dat zijn dus minstens vier dansvloeren geworden: een zweterige hiphopclub, een dancefestival met strakke beats, een ‘Danceteria’ in New York anno 1984 en een zwoele nachtclub.

Maar in dit hippe patchwork weet Madonna steeds de danceclichés te ontwijken. Bij haar zijn de strakke beats en synthetische zwiepers verder uitgewerkt, en weten daardoor te prikkelen. Geslaagd is Illuminati (producer: Kanye West), een redelijk monotoon nummer dat toch voortstuwt. Mooi is ook Living For Love, met typische Madonna-schwung, en de statige dance van Ghosttown. Hoogtepunt van Rebel Heart is het intiem klinkende Body Shop (‘garage’) opgebouwd rond minimalistische percussie, en een aanstekelijke zangpartij over auto-onderdelen. Zelfverzekerd kraakt ze noten met exen, in HeartBreakCity, en tart de kerk in Holy Water door de woorden ‘Yeezus’ en ‘pussy’ in één zin te zingen.

Minder geslaagd zijn anti-drugspreek Devil Pray en dancehalldeuntje Unapologetic Bitch. Maar afgezien daarvan bewijst Rebel Heart: Madonna’s antenne voor wat ‘en vogue’ is hapert zelden.