Heks braadt Hans & Grietje in tv-kookshow

In ‘De terugkeer van Hans & Grietje’, een muzikale familievoorstelling van Orkater en Het Balletorkest, is Annet Malherbe de moderne heks.

Annet Malherbe (l) en Geert Lageveen repeteren voor De terugkeer van Hans & Grietje. Foto Maurice Boyer Foto Maurice Boyer

In de loods in de Amsterdamse houthavens waar theatergroep Orkater is gevestigd, wordt hard gewerkt aan het aflakken van het decor. Roze en geel komt er uit de verfemmer, de kleur van zachte snoepspekken en smeltende schuimblokken. In dit decor zal Annet Malherbe als heks van onze tijd straks Hans proberen te grillen op een reuzenbarbecue; de apotheose van de tv-show Vreet je vet!

Behalve in die herkenbare hoofdlijnen lijkt de familievoorstelling De terugkeer van Hans & Grietje door Orkater weinig op het sprookje van Grimm. De nieuwe tekst van Geert Lageveen en Leopold Witte laat zich beter omschrijven als geestige, herkenbare zedenschets van het moderne ploetergezin.

Met een gevaarlijk lichtgeraakte moeder („het zijn de stemmingswisselingen”), een te hardwerkende vader, een sullige zoon en een dochter die wél braaf viool speelt – op moeders commando, althans. „Grietje, ga jij je moeder eens gelukkig maken?”

Na Alice in Wonderland en De Koning danst is De terugkeer van Hans & Grietje de derde coproductie van Orkater en Het Balletorkest (voorheen Holland Symfonia). Musicoloog/componist Jan Pieter Koch stelde een afwisselende, gedurfde line-up samen van klassieke werken die straks de reis van Hans en Grietje begeleiden – of liever: er organisch onderdeel van uitmaken. De musici zitten niet in een bak, maar bewegen als bomen over het podium, begeleiden als showorkest beukend en omineus Hans’ grillade (op Moessorgski’s Baba Yaga) of ondersteunen met Arvo Pärts sferische Tabula Rasa Hans en Grietjes manisch fitnessende opa in het bejaardentehuis (want stilstand is de dood).

„De bedoeling is dat spel en muziek echt één worden. Dat gaat deze voorstelling maken”, zegt schrijver/regisseur Leopold Witte voor de repetitie in zijn peptalk tegen de acteurs.

Soms sluit de nieuwe tekst ritmisch naadloos aan op de bestaande muziek – en bewijst zo dat Györg Ligeti’s Sechs bagatellen moeiteloos dienst doen als fundament van een rap op het sleetse huwelijk. („Ontslagen? Je bent een superslappe zak. Ik ga naar bed. Maar niet met jou.”) De Bloemenwals uit Tsjaikovski’s Notenkraker? Leent zich prima voor een modern ‘ballet’ van jonge moeders met kinderwagens.

„Het geheim”, zegt muzieksamensteller Koch, „is dat we vanaf het begin als team werken – met de tekstschrijvers én het muzikale team.” Daarin was ook Orkater-componist Erik van der Horst, als maker van de nieuwe rockliedjes die ook in de voorstelling voorkomen, belangrijk.

Koch: „We halen de klassieke muziek uit zijn clichématige associatiesfeer.”

De sterrol in Hans & Grietje is voor Annet Malherbe. Zij geeft als moeder, Chinese kok en satanische televisiepresentatrice drie moderne hekstypes gestalte. „De moeder vind ik de leukste”, zegt ze. „In het begin van de voorstelling worden de jonge Hans en Grietje gespeeld door kindacteurs, die ik keihard ga lopen koeioneren en kleineren. De hele zaal háát me dan, haha. Echt jonge kinderen zullen deze voorstelling waarschijnlijk een beetje eng vinden. Maar lékker eng, en met een happy end.”

De terugkeer van Hans & Grietje wordt gespeeld als familievoorstelling, geschikt voor zes jaar en ouder. Schrijver/regisseur Leopold Witte: „Het is geen peutervriendelijke Nijntje, maar we willen wel graag dat mensen met het hele gezin komen. De voorstelling is voor volwassenen geestig én voor jonge kinderen leuk, op een ander niveau.”