De Mol verkoopt Talpa aan Britse ITV voor 500 miljoen tot 1,1 miljard euro

John de Mol heeft een koper gevonden voor zijn productiebedrijf Talpa. Het Britse mediaconcern ITV neemt Talpa Media BV over voor een bedrag dat kan oplopen tot 1,1 miljard euro. ITV doet een eerste betaling van 500 miljoen euro. Als Talpa de komende acht jaar een „ambitieuze winstgroei” laat zien en De Mol betrokken blijft bij het bedrijf, betaalt ITV maximaal 600 miljoen extra.

Dat hebben beide bedrijven vanmorgen bekendgemaakt. Twee weken geleden meldden ITV en Talpa al dat zij op exclusieve basis onderhandelden over een overname.

ITV is het oudste commerciële tv-bedrijf van het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar haalde het een omzet van bijna 3 miljard pond (4,2 miljard euro); tweederde kwam van tv-zenders, een derde van producties in met name VK en VS. Talpa, bekend van het wereldwijde succes The Voice, haalde in 2014 een omzet van 233 miljoen euro en een brutoresultaat van 61 miljoen.

De Mol, die in april zestig wordt, stelt in een verklaring onder meer: „Voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content.” Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij liever formats bedenkt dan een bedrijf managet.

Met de acquisitie zijn nu alle grote Nederlandse tv-producenten in buitenlandse handen. Medio vorig jaar rondde Warner Bros de koop af van Eyeworks (Reinout Oerlemans). Endemol maakt deel uit van een fusiebedrijf met Shine en Core. Blue Circle (Boer Zoekt Vrouw, RTL Boulevard) is van Fremantle en IDtv van het Britse All3Media. Alle grote producenten zijn op zoek naar originele ‘content’: eigen formats waarvan zij alle rechten bezitten die zij op veel platforms (tv, online, mobiel) kunnen aanbieden.

ITV koopt alleen het bedrijf Talpa Media. De Mols belangen in SBS, radio (Radio 538) en muziek (8Ball Music) blijven buiten de overname.