De Mol casht, de koersen stijgen

Foto ANP

Welkom in de retro show.

Weer een John de Mol productie.

Weet je nog waar je was toen De Mol de vorige keer de hoofdprijs incasseerde met de verkoop van zijn tv-programmaproductiebedrijf? Toen was dat het beursgenoteerde Endemol, dat hij samen met Joop van den Ende had geformeerd.

Niet een maar twee miljardentransacties

Op vrijdag 17 maart 2000 kwam alles samen. De persoonlijke sores van Joop van den Ende, die zich oververmoeid terug trok uit Endemol. En de zakelijke en financiële opwinding van niet één, maar van twee miljardentransacties. De ene was het verrassende overnamebod à 5 miljard euro van de Spaanse telefoonmaatschappij Telefónica op alle aandelen van Endemol. De tweede transactie op diezelfde ochtend was de beursgang van World Online, het internetbedrijf dat Nina Brink had gesticht.

Het was de dag dat Nederland een reeks nieuwe miljonairs rijker werd, namelijk werknemers van die twee bedrijven die aandelen of aandelenopties hadden. Plus drie miljardairs: John, Joop en Dik Wessels, de bouwondernemer die zijn World Online aandelen te gelde maakte.

Het was, en daar begint de parallel met de huidige beurshausse, een knotsgekke periode. ‘Nieuwe economie’ en ‘internet’ verhitten beleggers en speculanten. Ze wisten van gekkigheid niet wat ze moesten kopen. En dus kochten ze maar alles.

Het was in die dagen dat de graadmeter van de Amerikaanse Nasdaq internetbeurs door de 5.000 punten grens denderde. Voor het eerst. Op 10 maart 2000 piekte de Nasdaq op een stand van 5048,62 punten.

Een week later ging World Online naar de beurs en verkocht De Mol ‘zijn’ Endemol.

En toen…

Een paar weken daarna knapte de zeepbel. En de koers van World Online. Weg met die internet-aandelen. Bovendien bleek Brink een substantieel pakket van haar aandelen World Online al vóór de beursgang te hebben verkocht. Had zij zelf zo weinig vertrouwen?

Maar John de Mol… perfecte timing.

Later kocht hij Endemol deels terug, samen met onder meer het mediabedrijf van Silvio Berlusconi. Geen succes. Ook zijn minderheidsparticipatie in SBS 6 is geen kaskraker. De Mol is het beste als hij doet waar hij goed in is: de baas zijn in het creatieve proces. Dus hij begon gewoon opnieuw. Talpa. Latijn voor: mol.

En o, wat een toeval: vorige week brak de Nasdaq beursgraadmeter voor het eerst sinds maart 2000 wéér door die 5.000 punten grens.

En wie verkoopt nu zijn tv-productiebedrijf? John de Mol. De opbrengst kan oplopen tot 1,1 miljard euro. Dus is de vraag: herhaalt de geschiedenis zich? Kelderen straks de beurzen, zoals in april 2000? De ultralage rente en de hoge verwachtingen van nieuwkomers als Facebook hebben de koersen opnieuw opgejaagd. Juist die gretigheid speelt De Mol in de kaart. Gedreven door een vergelijkbaar sentiment melden zich de kopers. Een hitprogramma is weer topgeld waard. Dat was in 2000 zo met Endemol. En nu weer.