De Apple Watch en nog drie dingen waar Swatch wakker van ligt

Foto ANP

Zwitserland is hét horlogeland. Horlogemakers zetten er jaarlijks ongeveer 20 miljard euro om. ’s Werelds grootste horlogemaker Swatch, die vandaag het jaarverslag publiceert, neemt daarvan meer dan 7 miljard euro voor zijn rekening. Toch is er niet alleen maar goed nieuws voor de horlogefabrikant.

Want de omzet van Swatch mag dan wel stijgen, het afgelopen jaar daalde de winst met meer dan een kwart.

En ook 2015 is niet erg rooskleurig begonnen. Vier problemen die Swatch-topman Nick Hayek Jr. (foto) een slecht humeur bezorgen:

1. De komst van de Apple Watch

Maandag lanceerde Apple de Apple Watch, dat wist je natuurlijk al.

De meeste Zwitserse horlogemakers zeggen er nog geen zenuwen van te krijgen: die Watch zou een totaal ander product zijn dan zij zelf maken.

Het doet Elmar Mock, medeontwerper van het Swartshorloge, denken aan de kwartscrisis in de jaren ’70 en ’80. Toen hadden de Zwitserse horlogemakers het zwaar door de komst van het digitale horloge. Mock tegen Bloomberg:

“So far I see watchmakers in this country making the same mistakes as back then. We’ve seen a lot of arrogance in the Swiss watch industry in the past few years, calling the smartwatch a gadget and not taking it seriously.”

Swatch probeert binnen een paar maanden ook een smartwatch te lanceren. Toch voorspellen verschillende analisten dat de Zwitserse horlogemarkt onder de komst van de Apple Watch zal lijden.

2. De Zwitserse frank

Begin dit jaar besloot de Zwitserse centrale bank de kunstmatige wisselkoersverhouding met de euro, minimaal 1,20 Zwitserse frank per euro, los te laten.

Daardoor zakte ook de beurskoers van Swatch in.

3. Een conflict met Tiffany’s

Het leek zo’n goed idee, de samenwerking tussen Swatch en juweliersketen Tiffany & Co. Tiffany had een groei van de horlogetak in gedachten, Swatch - dat vooral bekend staat om de sportieve horloges - zou de markt van de luxe horloges gaan verkennen. Maar de samenwerking mislukte.

Volgens Swatch omdat “Tiffany systematisch probeerde de handel te stoppen of te vertragen”. De horlogemaker eiste zelfs een schadevergoeding. En daar had het ook recht op, zo oordeelde het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI), voor Nederlandse en international arbitragezaken, in 2013. 450 miljoen dollar om precies te zijn.

Goed nieuws, zou je zeggen. Maar Tiffany’s tekende bezwaar aan, met succes. Eerder deze maand schrapte het NAI de schadevergoeding. En daar gaat Swatch dan weer tegen in beroep. Wordt vervolgd dus.

4. En dan is er nog de Chinese overheid

Die voert een anticorruptiecampagne. Luxe cadeautjes zijn uit, en daar hebben dure merken zoals Swatch last van.

Vooral de verkoop van juwelen, horloges en klokken in Hong Kong zou zijn afgenomen, volgens Bloomberg in oktober met ongeveer twaalf procent. En Hong Kong is nou net de grootste exportbestemming van Zwitserse horloges.

Maar hoeveel tegenslagen Swatch dan ook kent, bestuursvoorzitter Hayek verwacht nog steeds dat de totale winst dit jaar weer zal stijgen. De analisten zijn daar nog niet zo zeker van.