Brits mediaconcern ITV koopt Talpa, vooral om The Voice

John de Mol vorig jaar bij de presentatie van 'The Voice of Holland' in Hilversum. Foto EPA / Freek van Asperen

Talpa komt in Britse handen. De Britse commerciële omroep ITV koopt Talpa Media van John de Mol, zo maakte het bedrijf vanochtend bekend. Het gaat ITV vooral om The Voice. Dat is een grote hit op de BBC, de grootste concurrent van ITV. The Voice wordt geproduceerd in circa zestig landen en uitgezonden in 160 landen.

ITV betaalt in eerste instantie 500 miljoen euro voor Talpa. Dat bedrag kan, afhankelijk van de prestaties van Talpa de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf, oplopen tot in totaal 1,1 miljard euro.

De Mol in een verklaring:

“Voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content.”

Geruchten gonsden al

In september kwam al naar buiten dat Talpa mogelijk zou worden verkocht. Destijds werd gezegd dat er belangstelling was van diverse buitenlandse concerns. Het bedrijf van De Mol produceerde in de afgelopen zes jaar 75 tv-programma’s, onder meer The Voice en Ik hou van Holland, en is tevens aandeelhouder van SBS en eigenaar van Radio 538.

Talpa nam afgelopen najaar een zakenbank in de arm om de belangstelling te inventariseren. Het bedrijf zou 600 tot 700 miljoen euro kunnen opbrengen, aldus het Financieele Dagblad in september.

Alle grote Nederlandse tv-producenten in buitenlandse handen

Met de acquisitie zijn nu alle grote Nederlandse tv-producenten in buitenlandse handen, schrijft mediaredacteur Jan Benjamin vandaag in NRC Handelsblad.

Medio vorig jaar rondde Warner Bros de koop af van productiebedrijf Eyeworks van Reinout Oerlemans. Endemol maakt deel uit van een fusiebedrijf met Shine en Core. Blue Circle (Boer Zoekt Vrouw, RTL Boulevard) is van Fremantle en IDtv van het Britse All3Media. Alle grote producenten zijn op zoek naar originele ‘content’: eigen formats waarvan zij alle rechten bezitten die zij op veel platforms (tv, online, mobiel) kunnen aanbieden.

Lees ook op NRC Q: Dit zijn de lessen van 25 jaar commerciële tv

    • Marije Willems