Boycot Rusland kost FrieslandCampina tachtig miljoen

De zuivelboycot van Rusland heeft FrieslandCampina het afgelopen jaar tachtig miljoen euro aan omzet gekost. Dat meldde het bedrijf vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers.

Hein Schumacher, CFO en Cees 't Hart, CEO en Piet Boer, voorzitter van FrieslandCampina. Foto ANP / Sander Koning

Door de zuivelboycot van Rusland heeft FrieslandCampina het afgelopen jaar tachtig miljoen euro negatieve impact gehad op het bedrijfsresultaat. Dat meldde het bedrijf vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers.

De omzet van het concern steeg toch met 0,6 procent tot 11,3 miljard euro. De winst verdubbelde zelfs bijna tot 303 miljoen euro. Volgens FrieslandCampina komt dat doordat er meer babyvoeding werd verkocht in China en Hongkong en de vraag neemt de komende jaren alleen maar toe:

“Door de groei van de wereldbevolking en de toename van de welvaart in vele regio’s zal de vraag naar voeding en vooral naar voeding die rijk is aan nutriënten, waaronder zuivelproducten, toenemen.”

Boycot

FrieslandCampina verwacht nog lang de gevolgen van de Russische boycot te zullen voelen. Zelfs als de boycot wordt beëindigd, zal de vraag in Rusland niet snel herstellen, zegt het concern.

21.000 werknemers

FrieslandCampina is een onderneming in het bezit van melkveehouders in Nederland, België en Duitsland en behoort tot de vijf grootste zuivelconcerns in de wereld. Het bedrijf met ruim 21.000 werknemers maakt en verkoopt wereldwijd onder meer zuiveldranken, kindervoeding, kaas en desserts.

    • Maarten Back