Boksen, de lucratiefste sport: 120 miljoen voor één wedstrijd

Foto AP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Boksen is een gevaarlijke sport, maar ook een bijzonder lucratieve. Neem Floyd Mayweather. Geen mens heeft meer geprofiteerd van de sport-business dan deze Amerikaan. En op 2 mei kan hij best nog eens 120 miljoen dollar toevoegen aan zijn bankrekening.

Mayweather zal het eindelijk, eindelijk opnemen tegen Manny Pacquiao, ook geen arme jongen. Gisteren hielden de twee een persconferentie in Los Angeles met rode loper, vanzelfsprekend. Er waren zevenhonderd fotografen, cameralieden en journalisten, om een Oscars-achtige sfeer te scheppen.

De bedragen zijn duizelingwekkend. Om erbij te mogen zijn: 1.500 dollar op grote afstand van de ring, 7.500 dollar pal aan de ring. Prijs per view: mogelijk meer dan honderd dollar, een record. Mogelijke opbrengst voor Mayweather: 120 miljoen. Voor Pacquiao: 80 miljoen.

Ook de omschrijving die gisteren in LA klonk was een beetje over the top:

“Een van de belangrijkste gebeurtenissen van deze tijd.”

Ach ja, tijd voor het gezin

Vrijwel iedere topmanager en politicus die ermee stopt zegt meer tijd met de familie te willen doorbrengen. Meestal is dat bedijfs-speak voor: ze willen me niet meer, ik weet niet wat nu. Voor de verandering zien we hier een topman die vrijwillig wegloopt van een mooie functie en een nog mooier inkomen. Om - inderdaad - meer tijd met het gezin te hebben.

Patrick Pichette heeft wat de Amerikanen een big job noemen. Hij is, nog even, de contactpersoon tussen Google en Wall Street; veel bigger wordt het niet.

Zo heeft hij vele miljoenen verdiend, en dat met werk dat hij leuk vindt, schrijft Pichette in zijn openbare afscheidsmemo op Google Plus (het netwerk dat vrijwel niemand gebruikt). Toen hij laatst toevallig op Kilimanjaro was en de zonsopgang bekeek, vroeg zijn vrouw wanneer ‘onze tijd’ nu eens zou beginnen. Nu, besloot Pichette.

“Ik ga weg bij Google on meer tijd met het gezin te hebben”, schrijft hij. “Ja, ik weet dat jullie dat vaker hebben gehoord.” Hij sluit af met carpe diem: pluk de dag. Zoals de New York Times schrijft:

“De afscheidsbrief van Pichette was aangrijpend, avontuurlijk, en had totaal niets te maken met de ervaring van 99 procent van de wereldbevolking.”

De dood van email?

E-mails op diverse adressen. Berichten via de Facebook Messenger-app en iMessage. Direct contact via Twitter. Weet jij de weg nog in de massa - de chaos - van berichten die elke dag op al je schermen binnenkomt?

Slack zegt de oplossing te hebben, en de New York Times vermoedt dat dit ‘platform’ echt kan helpen om die ouderwetse mail voor eens en altijd te vergeten.

“Mensen in de tech-wereld zijn al meer dan tien jaar een graf aan het graven voor e-mail. Het is mogelijk om je een toekomst voor te stellen waarin e-mail wordt vervangen door nieuwe middelen om in grote groepen samen te werken, en bedrijven te dwingen tot de radicale informatietransparantie die velen als essentieel beschouwen.”

Slack is zeker niet de eerste groepsapp, maar wel de beste, vindt de Times. Volledig online, met goede zoek- en archieffunties, en de mogelijkheid om de app op elk apparaat te gebruiken. Al die berichten op één plek, het is als een droom.

En toegegeven, op de site van Slack is de promotievideo amusant en zo goed gemaakt dat je het nieuwe platform bijna eens zou willen proberen.