NY Times, WS Journal en The Washington Post op Blendle

Initiatiefnemers Marten Blankesteijn (links) en Alexander Klöpping tijdens de officiele lancering van Blendle Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Digitale kiosk Blendle heeft deals gesloten met drie van de grootste kranten ter wereld: The New York Times, The Wall Street Journal en The Washington Post.

De drie Amerikaanse kranten geven Blendle een wereldwijde licentie voor het verkopen van hun artikelen. De kranten zijn binnenkort toegankelijk voor Nederlandse gebruikers. “Dit is een signaal naar alle uitgevers wereldwijd”, zegt medeoprichter Marten Blankesteijn.

Blendle is nog geen jaar oud, maar wordt nu al internationaal gebombardeerd tot hét antwoord op de teruglopende abonneecijfers bij tijdschriften en dagbladen.

In oktober maakten oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn bekend dat The New York Times en de uitgever van Duitse kranten Bild en Die Welt, Axel Springer, drie miljoen euro in het bedrijf investeerden. Wat betreft de Amerikaanse geldschieter komt daar dus nu bij dat ze ook de inhoud van de krant beschikbaar stellen.

Met de Duitse kranten heeft Blendle minder haast. “Nederlanders zitten daar minder op te wachten dan de Engelstalige titels”, zegt Blankesteijn vanuit Berlijn. Laatst was hij nog in Stockholm. Klöpping gaat op dit moment langs Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Blendle wil internationale versie lanceren

Vooralsnog is Blendle alleen in het Nederlands. Amerikanen zullen dus door deze nieuwe deals niet massaal op de website duiken. Blankesteijn:

“Pas als we dertig of veertig titels binnen hebben, zullen Engelstaligen Blendle gaan gebruiken. Dat werkte ook zo in Nederland. Pas toen de meeste uitgevers met ons in zee gingen, telden wij mee.”

Blendle is van plan later dit jaar een internationale versie te lanceren.

Bijna half miljoen euro verlies

Vorige week bleek uit het eerste jaarverslag van Blendle dat het bijna een half miljoen euro verlies maakte in 2014. Minder dan verwacht, volgens Blankesteijn. Maar toch: waarom is Blendle dan het vermeende Ei van Columbus? “Volgens mij zijn veel start-ups jaloers op onze eerste cijfers”, zegt Blankesteijn.

Blendle kan zijn veertig werknemers nog niet betalen met de paar cent per artikel die het ontvangt. Het aantal gebruikers - of beter: de hoeveelheid artikelen die zij lezen - moet omhoog om winstgevend te worden. De uitbreiding naar anderen landen moet daar voor gaan zorgen. Blankesteijn:

“De kosten in een nieuw land staan bij wijze van spreken gelijk aan de kosten van drie klantenservicemedewerkers. Maar het aantal gebruikers kan met factor vijf of zes groeien.”

Net als Talpa

Op dit moment telt Blendle 225.000 geregistreerde gebruikers, die elk 2,50 euro ontvangen om losse artikelen te kopen. Daarna moeten ze de digitale portemonnee uit eigen beweging bijvullen. Dat doet 21 procent, zegt Blankesteijn. “Volgens internetgoeroes een hoog percentage.”

“Net als Talpa”, zegt Blankesteijn.

“John de Mol lanceerde The Voice in Nederland met verlies. Internationaal verdienen zij er pas geld mee. Wij zullen nog wel een paar miljoen verlies lijden. Volgens ons schema maken we vanaf 2017 winst.”