Voor veel schrijvers geldt: de Boekenweek spekt de kas

Saskia Noort signeert in Rotterdam. De thrillerschrijfster is een van de weinige Nederlandse auteurs die alleen van haar boeken kan leven. Foto ANP

Saskia Noort, Esther Verhoef, Herman Koch: het zijn schrijvers die kunnen leven van hun boeken. En de rest? Speciaal voor de Boekenweek, het ideale ‘sprokkelmoment’, onderzocht nrc.next redacteur Thomas de Veen wat schrijvers gemiddeld verdienen. En debutante Niña Weijers geeft een inkijkje in haar schrijversleven.

Het inkomen van een schrijver is onder te verdelen in een aantal belangrijke onderdelen: royalty’s, voorschot, evenementen en subsidie. Voor de royalty’s, die een schrijver nog vóór publicatie ontvangt, geldt een stelregel, schrijft De Veen:

‘De schrijver ontvangt 10 procent van de verkoopprijs. Dat geldt voor de eerste 4.000 exemplaren, daarna wordt het stapsgewijs meer.’

Sprokkelen

Probleem bij royalty’s: weinig schrijvers verkopen meer dan 4.000 boeken. Bovendien worden ze uitbetaald als bonus (dus eenmaal per jaar) én gaat het voorschot er nog vanaf. Een redelijk succesvolle schrijver houdt 8.000 euro over: niet echt een riant jaarsalaris. ‘Dus’, schrijft De Veen, ‘moet je als schrijver sprokkelen’:

‘Een columnopdrachtje hier (want je kunt schrijven), een lezinkje daar (waardoor je ook weer wat meer boeken verkoopt). Een week als deze, Boekenweek, spekt de kas.’

Lees hier Thomas de Veens artikel: ‘Leven van boeken? Eerder van praatjes’ (€)

Barvrouw

Niña Weijers (27), vorig jaar succesvol gedebuteerd met De consequenties, nam vlak voor de verschijning van haar debuutroman de sprong in het diepe: ze besloot zich volledig op het schrijven te gaan richten. In nrc.next schrijft ze vandaag over hoe dat haar bevalt. Toen ze de stap maakte, zei ze tegen haar ouders:

“Ik wel wat bijverdienen als barvrouw. Ik wilde een schrijvend leven, en daar wilde ik niet zo’n beetje half voor kiezen.”

Treinkaartje

Ondanks het redelijke succes van haar debuutroman moet Weijers ‘geld verdienen met andere dingen om straks weer een poosje te kunnen schrijven aan mijn volgende roman’. Optredens in boekhandels, festivals, literaire festivals: ze grijpt het allemaal aan om als schrijver het hoofd boven water te houden:

‘Ik herinner me een interviewer op een zonnig terras, die zei: het gaat heel goed met jou, hè? Toen ik later wilde inchecken op het station, stond er niet alleen niet genoeg geld meer op mijn ov-kaart, maar ook niet op mijn rekening. Lof is geweldig, maar je koopt er geen treinkaartjes van.’

Lees hier Niña Weijers’ artikel: ‘Lof is geweldig, maar je koopt er geen treinkaartjes van‘ (€)