Vervreemding wordt woede

Alle problemen van Griekenland lijken samengebald in A Blast, een explosief en geagiteerd familiedrama. De politieke en economische crisis heeft op elk van de leden van de familie van Maria vat gekregen. Haar ouders zijn bankroet, sluiting dreigt voor het kleine van-alles-en-nog-watwinkeltje, hun geboortedorp valt ten prooi aan illegale projectontwikkelaars, haar fascistische zwager mishandelt haar zus, haar echtgenoot is op zee. Hun hele micro-economie is ontwricht door de chaos om hen heen. En dat het chaos is, dat laat regisseur Syllas Tzoumerkas ons geen moment vergeten: overal staan televisies en radio’s aan die over de uit het lood geslagen maatschappij berichten. Seks en misdaad zijn nog de enige geaccepteerde betaalmiddelen. Dat moet welhaast ontbranden.

Dat er een film als A Blast uit Griekenland zou komen was onvermijdelijk. Na de subtiele kritiek (en wanhoop) die sprak uit films van de Griekse ‘weird wave’ – onder andere Dogtooth, Alps, Attenberg – met hun kille vervreemding is het nu tijd voor onomwonden woede. Misschien wil A Blast die soms nog iets te eloquent verwoorden, met z’n ellipsen, flashbacks en duizenden verhaallijntjes. Maar je hoeft alleen maar naar het gezicht van actrice Angeliki Papoulia te kijken om te zien dat hier een hoop opgekropte energie een uitweg zoekt.