Telegraaf Media Groep (TMG) heeft vorig jaar ondanks stevige bezuinigingen verlies geleden. Het bedrijf leed 38,1 miljoen euro verlies, terwijl het in 2013 nog 177,9 miljoen winst maakte. Dat maakte TMG, uitgever van dagblad De Telegraaf, gratis krant Metro en regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland, vanochtend bekend.
De inkomsten uit abonnementen, losse verkoop en reclame vielen tegen. Daardoor daalden de opbrengsten van TMG met 27,5 miljoen euro naar 514,9 miljoen euro. Het bedrijf moest 40,9 miljoen euro afschrijven op Sky Radio Group, vanwege structureel lagere resultaten van Radio Veronica. In 2015 moeten de kosten verder omlaag, zo laat TMG weten.
Geert-Jan van der Snoek, CEO van Telegraaf Media Groep:
“De afgelopen maanden zijn stappen gezet om de aanhoudende daling van de inkomsten te keren. De resultaten van 2014 en onze bevindingen tonen aan dat onze organisatie tempo moet maken om zich aan te passen aan het snel veranderende mediagebruik. Bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen zijn de directieteams gewisseld. (..) Het jaar 2015 wordt vooral een jaar van transitie; een jaar van vernieuwingen, maar ook een jaar waar verdere kostenbesparingen onvermijdelijk zijn.”
TMG keert vanwege de ingrepen over 2014 geen dividend aan aandeelhouders uit. In december gaf het bedrijf al een winstwaarschuwing af. TMG wil zich concentreren op zijn grote merken, zoals De Telegraaf, De Financiële Telegraaf, Telesport, Metro en de regiokranten. “Digitale initiatieven die niet tot de hoofdmerken behoren en de drukkerijen zullen geen deel meer uitmaken van het kernbedrijf”, aldus de directie destijds.
Lees ook uit NRC Handelsblad: Het ging te goed met De Telegraaf (€) en op NRC Q: Vier dingen die bij De Telegraaf gaan veranderen