Resultaat Telegraaf Media Groep verslechterd

Dalende oplages worden bij De Telegraaf niet ondervangen door successen op het digitale vlak.

Koers daalt al tijden

Telegraaf Media Groep (TMG) moet blijven reorganiseren. De kostenbesparingen van het afgelopen jaar zijn onvoldoende om de neergang van de resultaten te compenseren. Dat stelde bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek vanmorgen. De bezuinigingen raken onder meer de regionale kranten van TMG.

„De resultaten van 2014 en onze bevindingen van de afgelopen maanden tonen aan dat onze organisatie tempo moet maken om zich aan te passen aan het snel veranderende mediagebruik”, aldus Van der Snoek bij de presentatie van de jaarcijfers.

TMG boekte vorig jaar een omzet van 514,9 miljoen euro. Dat is 5,1 procent lager dan in 2013. Met name de inkomsten uit reclame daalden – in papieren media met meer dan 15 procent. De omzet uit abonnementen en losse verkoop nam met 2,3 procent af, ondanks de verkoopacties rond de overgang van De Telegraaf op tabloidformaat, op 10 oktober vorig jaar.

Het Amsterdamse mediaconcern zag de resultaten over de hele linie verslechteren. De landelijke titels De Telegraaf en Metro haalden ruim 7 procent minder omzet, de regionale kranten zoals het Noordhollands Dagblad en Haarlems Dagblad daalden 6 procent en de omzet van Sky Radio Group nam 3 procent af.

In 2014 leed TMG een netto verlies van 31,8 miljoen euro. Dat kwam onder meer door een afschrijving van 40,9 miljoen euro op Radio Veronica. Door de toegenomen concurrentie op de radiomarkt stond de zender volgens de TMG-directie te duur in de boeken.

Bovendien is het TMG nog onduidelijk of Radio Veronica minder hoeft te betalen voor zijn etherfrequenties, ook al won het concern in januari een juridische procedure tegen het ministerie van Economische Zaken over de frequentievergoeding.

In 2013 haalde TMG nog een netto winst van 178 miljoen euro, door de verkoop van zijn belang in het Duitse televisieconcern ProSiebenSat.1.

Opmerkelijk is dat TMG ook de omzet uit digitale activiteiten in 2014 heeft zien dalen. De inkomsten van de lokale nieuwssites van Dichtbij.nl gingen omlaag. Ook de sluiting van de webshop van De Telegraaf en de verkoop van een aantal digitale activiteiten zorgden ervoor dat de digitale omzet 7,2 procent afnam naar 64,2 miljoen euro. De meeste andere mediaconcerns zagen het afgelopen jaar hun digitale inkomsten, hoewel soms nog marginaal, stijgen.

Geert-Jan van der Snoek benadrukte vanmorgen opnieuw dat TMG zich wil concentreren op zijn kernmerken, zoals De Telegraaf, Telesport, VROUW, Privé en De Financiële Telegraaf.

,,De dingen die we doen moeten we heel goed doen. En andere dingen moeten we niet meer willen doen”, zei de topman. Voor activiteiten die niet langer tot de kern van TMG behoren, wordt nagedacht over de toekomst. Dat geldt voor websites als Relatieplanet.nl en GeenStijl, en voor de drukkerijen in Amsterdam en Alkmaar.