Ook met 25 miljoen erbij is het lek niet gedicht

De bouwer verliest fors op de verbreding van de A15. Het bedrijf krijgt 25 miljoen euro van de grootaandeelhouder.

Een horzel die zich maar niet dood laat slaan, daar lijkt het project A15, de wegverbreding van de snelweg tussen de Maasvlakte en knooppunt Vaanplein, inmiddels op. En kijk, daar steekt-ie weer.

De Utrechtse bouwer Strukton krijgt extra geld van zijn grootaandeelhouder Sanderink Investment, het investeringsfonds van Gerard Sanderink. De multimiljonair, tevens directievoorzitter van Strukton, stopt 25 miljoen euro in het bedrijf. Volgens een persbericht is de reden „met name de verliezen die Strukton heeft geleden in het project A15”. En Strukton stond er, net als andere bouwers, al niet zo florissant voor.

1 Wat krijgt Strukton?

25 miljoen euro, dus. Het bouw- en railbedrijf met 6.600 werknemers zit in geldnood. De solvabiliteit – of het bedrijf aan z’n verplichtingen kan voldoen – is met 18 procent laag. Sinds de zomer onderhandelt Strukton met de banken over herfinanciering. De 25 miljoen kapitaalinjectie is een „positieve eerste stap” daarin.

Die injectie werkt zo: Strukton zit met adviesbureau Antea in beursfonds Oranjewoud. Dat heeft een grootaandeelhouder: Sanderink Investments, van Gerard Sanderink, die rijk werd in de IT. Dat fonds, met 96 procent van de aandelen, stopt 20 miljoen in Oranjewoud: 10 miljoen in extra aandelen en 10 miljoen in een achtergestelde lening. Oranjewoud hevelt dat, plus 5 miljoen, over naar Strukton.

2 Hoe komt het dat Strukton geen geld heeft?

Net als de andere grote Nederlandse bouwers heeft Strukton nog last van de crisis. In Nederland wordt nog niet zoveel gebouwd als voor 2008 en de prijzen staan nog steeds onder druk. En omdat de concurrentie afgelopen jaren moordend was, hebben bedrijven veel projecten aangenomen tegen een te lage prijs, met te grote risico’s. Om maar aan het werk te komen, hebben ze de projecten vaak te zonnig ingeschat. Zoals het project A15 Maasvlakte-Vaanplein, ‘MaVa’.

3 Wat verliest Strukton op MaVa?

MaVa is de verbreding van 37 kilometer snelweg door de industriegebieden Europoort en Botlek. In de prijs van 1,5 miljard euro zitten ook viaducten, tunnels, een nieuwe Botlekbrug en het onderhoud tot 2035. Rijkswaterstaat gaf de opdracht (de grootste aanbesteding in zijn bestaan), vier bedrijven wonnen de aanbesteding: bouwers Strukton, Ballast Nedam en het Oostenrijkse Strabag, en de Britse investeerder John Laing. Ballast Nedam zit erin voor 40 procent, Strukton voor 27 procent.

De wegverbreding pakt veel duurder uit dan begroot, nu al een kwart miljard euro meer. Dat drukt zwaar op Ballast Nedam, het bedrijf heeft al 100 miljoen euro verlies op het project geleden. Strukton leed in 2013 35 miljoen euro verlies op MaVa. En wellicht nog meer, gezien deze noodgreep. Hoeveel precies, wil het beursgenoteerde Oranjewoud niet kwijt. De jaarcijfers komen later dit jaar.

4 Betaalt Rijkswaterstaat mee?

Daar komen de bouwers niet uit met hun opdrachtgever. Het was de taak van Rijkswaterstaat om alle vergunningen op tijd rond te krijgen met de omliggende gemeentes, het havenbedrijf, de spoorbeheerder. Dat is niet gelukt, zeggen de bouwers, en daardoor liepen zij vertraging op of moesten ze werkzaamheden noodgedwongen duurder uitvoeren. En Rijkswaterstaat voerde honderden wijzigingen door. Wie betaalt dat?

Rijkswaterstaat wil niks kwijt over al dan niet meebetalen. Over een paar geschilpunten is het in gesprek met de bouwers zelf, voor andere pijnpunten is er een ‘commissie van deskundigen’ in het leven geroepen. Wanneer die met de uitslag komen, zegt Rijkswaterstaat niet.