Niets mis met rendement als het leidt tot harder studeren

Illustratie Adam Zyglis

De academische gemeenschap lijkt een in zichzelf gekeerde groep ingewijden die een blanco cheque wil zonder daarvoor rekenschap af te leggen, meent Jonathan van ’t Riet (universiteit docent, Radboud Universiteit Nijmegen).

Het debat over het Nederlandse hoger onderwijs wordt gekenmerkt door emoties, luie aannames en onjuiste redeneringen. Ook in deze krant worden ondanks bijdragen van academische supersterren drie totaal verschillende zaken, namelijk rendement, kwaliteit en participatie, door elkaar geklutst tot een warrige brei.

De leidende gedachte lijkt te zijn: kwantiteit is slecht, want het is geen kwaliteit. Een goede weergave van een sentiment dat breed gedeeld wordt door studenten en docenten in het hoger onderwijs. Maar de gedachte dat kwantiteit geen rol zou moeten spelen in het onderwijsbeleid is onzinnig. Hoe zit het dan wel?

Rendement in het hoger onderwijs verwijst naar het succes waarmee een student studeert. Haalt de student een diploma en hoelang doet hij of zij daarover? Sturen op rendement is goed, want het hoger onderwijs wordt er goedkoper door. Als wij in Nederland hoogwaardige bachelordiploma’s kunnen uitreiken voor gemiddeld 30.000 euro is dat simpelweg beter dan wanneer ze 35.000 euro kosten. Die 5.000 euro kunnen dan immers aan andere nuttige zaken worden besteed.

Lees verder in NRC Handelsblad: ‘Niets mis met rendement als het leidt tot harder studeren’ (€)