Service aan tafel en McKibbeling - eten bij de Mac wordt helemaal anders

Foto ANP

Meer ontbijtjes, weg met de warmhoudbakken en bediening aan tafel. McDonald’s Nederland heeft nogal wat plannen voor het komende jaar. Vandaag komt de hamburgergigant met omzetcijfers voor Nederland.

Die zijn niet heel spannend:

Wat gaat er allemaal veranderen?

1. Je hamburger wordt naar je tafel gebracht

Nee, er komt straks geen serveerster met een schrijfblokje aan tafel, zegt Jo Sempels, algemeen directeur van McDonald’s Nederland. Bestellen en afrekenen, dat moeten klanten nog altijd aan de balie doen of via een bestelscherm in de zaak. Maar het personeel brengt het eten wel naar zijn tafel.

“We gaan het dit najaar eerst bij één restaurant uitproberen”, zegt Sempels. Als het aanslaat, wordt de ‘table-service’ in alle 241 restaurants in Nederland ingevoerd. De keten wil zich hiermee onderscheiden van de concurrentie. “Waar kan McDonald’s het verschil maken? Op de service.”

2. Je hamburger wordt pas gemaakt als je hem bestelt

Weg met de typerende warmhoudbakken waar de hamburgers onder lampen liggen te wachten tot ze worden besteld. Het huidige productiesysteem is te complex, legt Sempels uit. Werknemers moeten inschatten hoeveel hamburgers er nodig zijn. Maken ze er te weinig, dan moet de klant wachten. Maken ze er te veel, dan verdwijnen de burgers na tien minuten in de prullenbak.

Voortaan worden de hamburgers pas bereid als ze zijn besteld. Dat gaat even snel, bezweert Sempels (“dat hebben we uitvoerig getest”). De hamburgers hoeven niet meer te worden gebakken, maar alleen nog maar ‘in elkaar gezet’. Het is flexibeler. “Moet er tussendoor een hamburger op een glutenvrij broodje worden gemaakt, dan kan dat. Zonder langer wachten.” Plus er wordt zo minder voedsel verspild. Nu werken vijftig restaurants zo. Aan het eind van het jaar is de helft van de restaurants ‘om’, eind 2016 allemaal.

Hier zitten alle 241 filialen van McDonald’s. Er werken ruim 17.000 mensen.

3. Langer open = meer ontbijtjes

Verder verruimt McDonald’s de openingstijden van veel filialen, om zo de omzet te kunnen vergroten door meer ontbijtjes te verkopen. Het assortiment is uitgebreid met roerei, kaiserbroodjes, yoghurt met cruesli en vers fruit.

Screenshot mcdonalds.nl

Screenshot mcdonalds.nl

“De ontbijtmarkt groeit en daar moeten we op inspelen”, zegt Sempels. “Wat is er makkelijker dan je deuren een paar uur vroeger te openen?” Het ontbijt moet volgend jaar goed zijn voor 2,5 tot 3 procent van de totale omzet, zegt de directeur. Nu maakt het ontbijt nog geen 1 procent van de omzet uit.

4. McKibbeling is de nieuwe McFish

“De bulk van onze omzet komt van klassiekers als de Big Mac, de Quarter Pounder en de McKroket. Maar alleen daarmee redden we het niet. Gasten blijven om variaties vragen.” En dus introduceert het hamburgerbedrijf de Tabasco-burger en vervangt het de McFish door de McKibbeling. Soms verdwijnen producten uit het assortiment, soms komen ze ook weer terug. Zoals de BigTasty.

Tot slot: de opkomst van de culinaire burger?

“Fantastisch”, zegt Sempels. “De burger is hip.” Hij maakt zich geen zorgen over de gevolgen voor de fastfoodketen. De nieuwe hamburgerrestaurants hanteren een “totaal andere prijsstelling”, zegt hij. “Wij zijn de Volkswagen Golf onder de hamburgers.”