Heineken-brouwerij in Mexico

Marc Busain, baas van Heineken Mexico, tijdens de persconferentie. Foto Bloomberg

Heineken investeert bijna 450 miljoen euro in een nieuwe brouwerij in de noordelijke Mexicaanse deelstaat Chihuahua. Dat maakte het bierconcern gisteren bekend. De nieuwe vestiging gaat bier produceren voor de Mexicaanse en Amerikaanse markt en biedt volgens de lokale autoriteiten werk aan zo’n 1.500 mensen. De jaarproductie van de brouwerij bedraagt in eerste instantie 5 miljoen hectoliter, maar dat kan nog worden uitgebreid. Noord- en Latijns-Amerika vormen na West-Europa de grootste afzetmarkt voor Heineken, volgens het jaarverslag. Er wordt jaarlijks 57 miljoen hectoliter bier afgezet met een omzet van 5,4 miljard euro, een kwart van de totale omzet van het concern. Heineken behaalde vorig jaar 16 procent meer winst in de regio, met name de omzetstijging in Mexico was groot. De belangrijkste eigen merken in de regio zijn Heineken, Kaiser, Dos Equis, Tecate en Cristal. Heineken brouwt ook het biermerk Sol, in 1899 opgericht in Mexico. (ANP)